NULL Skriv ut sidan - Axel Julius Ahlgren, uniformsgåta

Anbytarforum

Titel: Axel Julius Ahlgren, uniformsgåta
Skrivet av: Rolf Ström skrivet 2000-10-15, 23:25
Genom Loffe Hedqvist / Svenska samlarsällskapet Fo99, fick jag rekommendationen att vända mig till Rune Svensson som samlar civila och militära svenska uniformsdetaljer hemsida: http://hem.passagen.se/res/. Det utförliga svaret vill jag delge alla läsare av Anbytarforums bildgåta. Rune skriver följande:
 
Fotografiet är för otydligt för att med säkerhet fastställa identiteten på uniformen. Dock kan uteslutas att det rör sig om en svensk uniform på följande grunder: 1) dylig uniform finns inte i mitt rikhaltiga material, 2) uniformen är försedd med ett tilläggstecken - shoulder sleeve insignia - av amerikanskt ursprung.
Det enda säkra och helt synliga uniformstecken är ovanända tilläggstecken. Det bars av amerikanska 94th Infantry Division under WWII (andra världskriget). Tecknet under WWII hade distinktare utförande och färgerna - grå/brun/grönt och blått - var omkastade mot fotografiets färger.
Detta borde betyda att tecknet på uniformen tillkommit en tid före WWII. Således mellan WWI och WWII. Amerikanska tecken av denna typ introducerades under WWI. Att kortet skulle vara taget under slutet av 1800-talet och i Sverige är med all säkterhet uteslutet.
Kuriost nog bär ju mannen ifråga uniformsrock med slag och krage med slips vilket med hänsyn till amerikansk uniformering tyder på att fotografiet är taget närmare WWII än WWI. Hade mössmärket varit tydligare hade tidsbestämning kunnat ske.
Det bör kanske tilläggas, att det finns två personer med namnet Axel Ahlgren i det svenska försvaret vid förra sekelskiftet men varken andranamnet eller fördelsetid stämmer in på denna person på fotografiet.
Vänliga hälsningar Rune Svensson.
Jag tackar Rune och alla andra som hjälpt till att identifiera denna uniform och i stort sett löst denna bildgåta.
Rolf Ström