NULL Skriv ut sidan - Hus i Amerika?

Anbytarforum

Titel: Hus i Amerika?
Skrivet av: Eva Barchas skrivet 2003-10-20, 10:34
Jag skulle säga att huspanelen är av vad som kallas 'clap board', långa bräder som man spikar fast från botten och uppåt med den övre brädan utanpå den undres övre kant.  Var och varannat hus i USAs östra och norra delstater är byggt på det sättet. De senaste 20- 25 åren är 'bräderna' ofta av vinyl.  Timmerstockar tror jag inte det är. Har aldrig sett ett timmerhus med all denna snickarglädje.  För övrigt fanns inte tillgång till så mycket timmer varken ute på prärien eller i de industriella delarna så sent som detta hus verkar var byggt.  Tycker det ser ut som hus byggda runt slutet på 1800-talet till sekelshiftet.  På 20-talet hade husen i USA en annan stil, som t.ex. Dutch Colonial  eller English Tudor. Taket är nog spåntak.  Asphalt shingles kom nog till senare. (Vårt Dutch Colonial hus i New Jersey var byggt 1926 med clap board siding och spåntak, som vid senare tillfälle fick asphalt shingles på toppen.)   Klädseln.  Inte var mina släktingar i USA klädda så, ens på 20-talet.  Då hade damerna korta kjolar, sjalkragar, slokhattar. Mina farbröder, i USA, bar på 20-talet kostymer som inte skulle se för omoderna ut idag. Människorna på fotot ser mer ut som från tidigt 1900 eller rent av sent 1800-tal.
 mvh
Eva