NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2015-07-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2015-07-26
Skrivet av: Sebastian Sedersten skrivet 2015-07-26, 11:37
Sen är det här med och ge hjälp också en annan fråga, om nån kommer och säger hej jag vill börja forska på min farfar som är född te x 1920 i Bunge och frågar hur man gör och sen får man en antavla på 12 generationer vad är det för hjälp egentligen? Personen som frågar förstår inte mycket mer om släktforskning än han gjort tidigare men han har mycket mer info än tidigare. Är det inte bättre att försöka förklara och visa vilka källor man kan gå in i och HUR man kommer fram till släktskapen som är det viktiga? Ge istället 2-3 generationer med kloka källor och visa hur man går till väga istället för denna otroliga mängd info.
Sen vill jag understryka att jag inte har nåt som helst emot att man delar med sig med sitt mtrl tvärtom det är både roligt och spännande att få ta del av andras forskningar och jag delar gärna med mig av mitt eget mtrl. MEN när man får en antavla på 12 generationer med dåliga källor eller rättare sagt obefintliga källor då kanske det inte är sån bra hjälp ändå?
slutligen vill jag bara understryka och säga att släktforskning är kul och det är roligt att dela med sig av sina egna upptäckter och slutsattser. Men nya oerfarna släktforskare som inte kan så mycket om källkritik och att man alltid skall dubbelkolla då kanske man skall hålla ner mängden info och istället vara noga med hur man får fram informationen så att det går att dubbelkolla att allt är rätt. För alla gör vi ju fel, hur länge vi än hållit på så blir det ibland fel nånstans.