NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2015-07-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2015-07-26
Skrivet av: Jens Lerbom skrivet 2015-07-17, 00:15
Jag skall rätta mig själv vad gäller de två kvinnorna som får barn. Det var i en mycket äldre version av din fil. Den är borta nu såg jag. Rätt skall vara rätt. Men din databas är fortfarande mycket problematisk. Till exempel talade jag om för dig för flera år sedan att min fasters man, Karl Erik Villy Ryström (f. 1937), inte avled 1982. I själva verket avled han först förra året. Du har ännu inte ändrat detta. Jag undrar varför? Tar du inte till dig konkret konstruktiv kritik?
 
Men, eftersom jag tycker att du gjort mycket bra saker för gotländsk personhistorisk forskning så får du här en lista på några, inte alla, av de felaktigheter jag, utan att ha letat systematiskt, hittat i din databas:
 
Källhänvisningar
 
Du anger t.ex. källor som ”Väskinde C:2” och ”Lummelunda C:2” (utan sidhänvisningar) till ett antal personer som är födda långt efter den period volymerna täcker (1667-1705) respektive (1736-1818). T.ex. Anna Maria Albertina Andersdotter f. Kambs, Lummelunda 1842(!) och Thomas Thomasson Elm f. Lilla Mickelgårds, Väskinde 1788(!). Listan kan göras längre. Hittar du på källhänvisningar?
 
Föräldrar
 
Carl Petter Ferdinand Eklund (f. 1837) är inte far till Johan Bernhard Axel (f. 1866) och Anna Hildegard Johanna (f. 1867) Barnen är hustruns i ett tidigare äktenskap.
 
Stina Juditta Larsdotter f. 10/10 1799 vid Garde, Stenkyrka, är dotter till Lars Mårtensson Garde, inte Lars Larsson. (Stenkyrka CI:2 s. 131, Stenkyrka AI:3 s. 43)
 
Greta Cajsa Olofsdotter f. 1/1 1836 Lilla Röstäde, Ekeby är inte dotter till Olof Nilsson och Anna Margareta Ögren vilket framgår av Barlingbo CI:2 s. 216.
 
Olof Thomasson, enligt dig f. 1772 vid Lilla Mickelgårda, Väskinde, son till Thomas Thomasson och Katarina Mickelsdotter samt gift med Lena Greta Olofsdotter i Vallstena 1805 är i själva verket Olof Thomasson f. 24/11 1778 vid Lilla Mickelgårds (Väskinde CI:3 s. 149) och son till Thomas Olofsson och Katarina Larsdotter.
 
Jöran Pettersson Wessman enligt dig född 19/12 1771 vid Nors, Väskinde har antingen fel födelsår eller fel föräldrar. Den Jöran som föds detta datum har föräldrarna Petter Petterson Nors och Ingrid Persdotter. (Väskinde CI:3 s. 127)
 
Äkta par
 
Per August Andersson f. 1860 i Torsås var inte gift med Maria Olivia Molin f. 1863 på Fårö. Hans hustru är Sofia Matilda Molin f. 1870 på Fårö. (Sveriges befolkning 1900)
 
Födelse/dödsår etc.
 
Lauritz Andersson, präst i Vamlingbo enligt dig död 1649, gift med Sidsele Nielsdotter, enligt dig född 1664. Du ser själv diskrepansen. De skall dessutom enligt dig haft en son vid namn Tynnes Larsson, död 1687. Detta är inte belagt i samtida källor utan bygger på en gissning i en släktutredning utförd av David Gadd. Gadd skriver i sin släktutredning om Nore i Vamlingbo att Tynnes möjligtvis kan vara son till Lars Andersson men att det inte finns några direkta belägg för detta.
 
Carl Theodor Alfred Bolin (död 1867) Flyttar enligt dig till Visby 1870.
 
Lars Mårtensson, enligt dig f. 1763 vid Broungs, Stenkyrka är född vid ej angiven ort 22/2 1761 (Stenkyrka AI:3 s. 43) Anges dock vara från Broungs vid vigseln men där står också: “Intagne arvingar vid Lars Garde.”
 
Cajsa Lisa Persdotter enligt dig f. 30/1 1832 vid Gällungs, Väskinde , finns inte i födelseboken på detta datum. Dessutom har hon en syster med exakt samma namn född 31/8 1822. (Väskinde CI:3 s. 335)
 
.
 
Dessutom vill jag passa på att vara självkritisk. Jag skickade för många år sedan över en första version av Kyrkebingefilen, vill minnas att det var några tusen poster, till dig. Den versionen innehåller också en del fel.  
 
Ett sådant fel är Loretta Birgitta Jönsdotter f. 17/11 1755 vid Austers, Hangvar. Hennes mor kan knappast vara Anna Persdotter f. 1701 vid Medebys, Ekeby. Förutom att hon skulle blivit mor vid 54 års ålder så är Anna avliden före 1754 då hon inte är omnämnd i arvsmålet rörande hennes brors egendom vid Gotlands norra häradsrätt i februari detta år. Det är också oklart om hon är mor till Elisabeth Jönsdotter f. 13/12 1743 vid Austers.