NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2015-07-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2015-07-26
Skrivet av: Jens Lerbom skrivet 2015-07-16, 00:21
Olle, du måste varna oerfarna släktforskare för att ladda ner din fil. Den är ju späckad med fel. Jag har gjort några stickprov och resultatet är inte bra.
 
Tre exempel. Jag har många fler men jag tycker att det är ditt ansvar att se till att berätta att dina källor inte stämmer.
 
Hans Larsson f. 1741 Norrbys, Hejdeby (död enligt dig 1776) kan inte ha lyckats få barn åtta år efter sin egen död. Nu dog han, som tur är, inte, som du påstår, 1776, utan i juli 1800, så han är trots allt far till sina barn. I alla fall på papperet. Kolla primärkällan. Hans bouppteckning.
 
Lesbiska giftermål var tyvärr inte tillåtna. I din fil gifter sig ett par kvinnor med varandra. Och får barn. Du får själv leta upp vilka jag menar.
 
Jag talade om för dig den 6 juni att du har fel vad gäller Rasmus Eriksson född 1713 vid Kaungs i Väskinde. Nu sprider du trots det påpekandet, igen felaktiga uppgifter. Jag är faktiskt lite förvånad över att du inte tar till dig rak konkret kritik.  
 
Kort sammanfattning. Stor varning för den här filen. Om ni laddar ner den kolla alltid mot primärkällan.