NULL Skriv ut sidan - Okänt hus nr 1

Anbytarforum

Titel: Okänt hus nr 1
Skrivet av: Mårten Swärd skrivet 2007-05-12, 09:49
Jag tror inte at det är Skede kyrka, jag tycker att följande inte riktigt passar ihop.
 
1. Vykortets över torndel är mkt bredare än på bildens övre torndel.
 
2. Valven i den övre torndelen är högre/smalare på vykortet än på bilden på Skede kyrka. Jämför valvets bredd med resterande torndel ut til kanten på båda bilderna. Bpå vykortet är det c:a 1/3-del vägg, 1/3-del valv och sedan 1/3-del vägg igen. Så är det inte på bildens över kyrktorn
 
3. Propotionerna torn/övrig huskropp stämmer inte överens mellan vykortet och bilden. Jag gjorde en snabb mätning och på vykortet så går det in lite mindre än 3 tornlängder på kyrkans övriga längd, och på bilden på Skede kyrka går det knappt in två tornlängder på kykans övriga längd.
 
4. Om det är jyrkans fönster man skymtar mellan träden på vykortet så är de mycket större än på bilden över Skede kyrka.
 
 
Är det någon mer som tycker att kyrkans längd ser märkligt lång ut? Min första tanke när jag såg bilden och plåttaket var att det var en lada som stod framför kyrkan.. Nu tror jag inte att det är så för skärpan verkar vara lika för tornet och huskroppen viket borde tyda på att de står på ung. samma avstånd från kameran. Men iaf så ser kyrkans propotioner lite konstiga ut tycker jag..