NULL Skriv ut sidan - Gotländska släkter

Anbytarforum

Titel: Gotländska släkter
Skrivet av: Kjell Swebilius skrivet 2015-12-16, 20:01
Tycker nog att man inte behöver vara så kategoriskt negativt inställd till databasen Gotländska släkter. Den har stora brister, det är sant, som massor med felaktigheter och stor brist på kloka källhänvisningar. Men om man laddar hem databasen från hemsidan, har också upphovsmannen i text erkänt att det råder brist på källhänvisningar och att man bör kolla uppgifterna mot källan.
 
Om man tycker att databasen Gotländska släkter är värdelös, bör man nog vara lika kritisk mot Nybergs Gotländsk släktbok eller Hallgrens Gotländska släkter, vilka båda helt och hållet saknar källhänvisningar (och innehåller felaktigheter).
 
Åtminstone vid två tillfällen har jag haft nytta av databasen, när amerikaner har gjort spontana besök på Landsarkivet, och haft väldigt knapphändiga uppgifter om sina gotländska släktingar. Den sökbara databasen har då kunnat vara en ingång till originalkällorna. Jag ska sent glömma mannen från Texas, mr Soderstrom, som vi kunde, gråtande av glädje, leda ut till en taxi för vidare transport till sin släkting i Stenkyrka. Han var på Gotland över dagen bara, men hann träffa sin släkting en timme.
 
Ett problem uppstår när upphovsmannen lägger ut en lång lista här på Anbytarforum, och inleder med Det här är vad jag vet:. Men det verkar hända alltmer sällan. Det är ju också onödigt eftersom man kan ladda hem hans databas gratis på nätet. Ett annat problem, tycker jag, är också den totala tystnaden från upphovsmannen så fort han blir kritiserad.
 
Jag är inte heller så förtjust i databasen Gotländska släkter, som den är utformad, men världen är inte bara svart eller vit. Det finns nyanser också.