NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 februari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 februari, 2008
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2008-02-17, 16:45
Ett mejl till mig idag:
 
Jag mailade Lars W. 8/2 ang. broschen, men jag tror jag måste ha fastnat i hans spamfilter, då jag inte sett någon reaktion per mail eller på AF.
 
Ungefär så här skrev jag:
Jag tror jag lyckats klura ut vad texten betyder.
 
Högst upp i anilinpenna: ....lda (=Lda) Hans(son)  Karlsmyran Graninge - kan detta vara Idas syster Hulda, som nämns i PF-texten under länken ida?
Sedan: Flickan som är markerad önskas på ena plattan till brosch n.r 7. Obs! Se n:r 3  
 
Detta låter som en instruktion till fotoateljen att få flickans porträtt överflyttat till en glas- eller porslinsplatta för infattning i en dubbelsidig rund eller oval brosch, kanske en, (på engelska) sk. swivelbrooch - se www.morninggloryantiques.com  - under Victorian photographic jewlery.
 
Eftersom det talas om  nr 3 och 7, tror jag att familjen beställt en serie fotosmycken i olika kombinationer, med olika personer, så nr 7 är denna flicka och nummer 3 ett foto på en annan person som önskas på andra sidan, osv.
 
Jag har själv ett Viktorianskt mansporträtt i denna teknik, köpt här i England. Fotot är lagt direkt på en välvd, oval porslinsplatta c, 12 cm hög, infattad i en guldram. Jag har sett liknande, antika föremål där fotot är lagt direkt på baksidan av ett välvt glas (inget papper använt). Detta ger extra djup åt bilden.
 
Man kan undra om denne fotograf specialicerade sig på att erbjuda denna tjäst eller om det var ganska vanligt. Jag antar att de   preparerade bildena sändes iväg till till en expert för överföring till önskat material.
 
Naturligtvis fanns också vanliga pappersfoton inlagda bakom glas, under denna tid, men förmodligen var väl metoden att överföra bilden direkt till ett beständigt material överlägsen och måste väl ha ansetts mer varaktigt -- och finare!
 
Jag såg åtskilliga fina, mest 1900-sekelskiftes, fotosmycken igår, när jag gick runt antikaffärerna.
 
Mvh
Leif