NULL Skriv ut sidan - Fyra generationer Foto Herman Fahlgren, Renholmen

Anbytarforum

Titel: Fyra generationer Foto Herman Fahlgren, Renholmen
Skrivet av: Kent Hortlund skrivet 2010-05-13, 21:26
Idag hittade jag en bok utgiven 1986. Den heter, Bilder från barndomen och är sammanställd av Gunnar Reinius.
I boken hittar jag bilden med följande text:
Fyra generationer. Min farfarsfar Johan Nyström, min farfar Frans, min far Elis och jag själv står uppställda för fotografen vid en högtidlighet när Renholmens såg läggs ner i april 1930. Min farfarsfar har hängt på sig Kungl Patriotiska Sällskapets guldmedalj för 'långvarig trogen tjänst'. Medaljen hade han fått redan på Oskar II:s tid före unionsupplösningen 1905 för i inskriptionen står Sveriges Norges Göthes och Vendes konung. Han var stolt över sin medalj och bar den vid alla festligheter. Till slut blev bandet så utnött att det måste bytas. Mina tre förfäder har alla varit anställda vid sågen.
Detta berättar flickan på bilden. Hon heter Evy och var sex år när kortet togs. Hon kommer ännu ihåg hur högtidligt det var när de fyra stod uppställda i rad. -Renholmens sågverk låg i gamla Byske socken alldeles vid norrbottensgränsen.
Foto Herman Fahlgren, 1930.
 
Ja så löste sig gåtan men jag tycker det visar på hur få det är som besöker dessa sidor. Jag har de sista veckorna berättat om Porträttfynd och Anbytarforum för otaliga människor och än så länge har jag inte stött på någon som känt till sidorna sedan tidigare. Detta visar på att förbundet och alla andra har en stor uppgift framför sig när det gäller att öka allmänhetens kännedom om hemsidan.