NULL Skriv ut sidan - Barnens dag i Göteborg

Anbytarforum

Titel: Barnens dag i Göteborg
Skrivet av: Diana Holmberg skrivet 2009-09-17, 01:06
Hej!
Som jag har förstått så fick Anna Kristina Carlsson följande barn:
Anna Evelina f. 8/9 1883 Laske-Vedum (oä).
Einar Fritiof f. 1886-01-09 i Göteborgs Masthugg.  
Elin Maria var född 17/1 1889, död: 8/5 1890.
Lisa Carlsson född 1890-07-10
Elin Maria 18911009-5008 i Göteborgs domkyrkoförs.
Berta Karolina f. 1896 i Göteborgs Masthugg.
Karin Linnéa Född 15/8 1901 i Göteborgs Kristine.
Jag blir lite fundersam ang barnet Lisa Carlsson. Anna gifte sig med arbetaren Carl Johan Petersson 29/11 1885 och han dog 28/4 1890. Det står skrivet att Anna stod ensam med sonen Einar då fadern dör. Om detta stämmer så föds Lisa 1890-07-10, lite mer än 2 månader efter Carl Johans död 28/4 1890. Men då bor hon i Göteborg med sonen Einar under den tidpunkten. Skulle Anna Kristina ha åkt i väg och fött Lisa på annan ort då undrar jag? För 9/10 1891 föds Elin Maria i Göteborgs domkyrkoförs. Alla barnen förutom Anna Evelina f. 8/9 1883 föds i Laske-Vedum (oä) och det va innan hon hamnade i Göteborg. Det innefattar att Anna Kristina får de 3 döttrarna som oä barn, Elin Maria f. 1881, Berta Karolina f. 1896 och Karin LInnea f. 1901.  
Min far berättade att Karins pappa var förmögen och ägde fastigheter på Stampgatan här i Göteborg. Han var också korgbindare till yrket. Det kan ju vara så att de 3 döttrarna har en och samma fader. När man tänker efter så kanske det inte va så konstigt att att denne fadern inte stod inskriven i födelseboken ang fadern till töserna. Klasskillnaden va ju stor mellan de fattiga och rika. Vad jag förstod på far så levde Anna Kristina det väldigt enkelt men att Karins pappa fanns där ändå för henne och barnen om ni förstår vad jag menar. De behövde aldrig gå hungriga och behöva frysa. Anna var mycket vacker enligt min pappa och vad han berättat så sprang karlarna efter henne som tokar. Ja det skulle vara intressant att veta vem denna fadern va. Vad min far och hans bror har berättat så hade hon många efternamn så som Carlsson, Petersson, Eriksson, Jansson...Kan det vara fäderna till dessa töser som har dessa efternamn tro?. Har Anna Varit gift flera gånger efter Carl Johan Peterssons död. Jag skall fråga Dan Magnusson min syssling som jag fick kontakt med via här om han möjligtvis vet vad hans mormors mor Berta hette i efternamn som barn och vad han har hör sina berättat för honom. Men vad jag förstod på honom när vi pratades vid igår så verkade han inte veta så mycket om just Anna Kristina...men jag skall ta och fråga honom ändå. Så återkommer jag sen.
 
Mvh Diana.