NULL Skriv ut sidan - Barnens dag i Göteborg

Anbytarforum

Titel: Barnens dag i Göteborg
Skrivet av: Diana Holmberg skrivet 2009-09-15, 01:41
Hej igen!
Som jag sa tidigare så ryktades det om att Anna Carlssons pappa skulle vara präst och att hon blev utslängd pga att hon blev gravid med drängen. Nu när jag sammanställt det hela så stämmer uppgifterna delvis. Hennes far är inte präst utan dräng. Det stämmer att hon blev gravid och födde ett uä barn, en dotter vid namnet Anna Evelina, f 8/9 1883 Laske-Vedum. Skara stadsförsamling AI:29 s 269 och Laske-Vedum C:2 s 46. Det lustiga är tycker jag att min far sa att hon blev utslängd när hon va 16 år ungefär pga ev graviditet. Hon flyttade står det i Husförhörslängd AI:10 s 8 flyttar hon 15/10 1875 till Borås. Då va hon 17 år gammal. Va hon gravid redan då tro? För Anna Evelina föddes 8 år senare. Min far har nämnt att hon fick 2 st flickebarn tidigare vid ett tillfällen för många år sedan som blev bortadopterade. Kan det vara så tro?
Hon flyttade från Vedum till Borås samma år då hennes lillebror Frans dog. Man hittade henne i Skara stadsförsamling innan hon kom till Göteborg. Hon hade en oä dotter Anna Evelina, f 8/9 1883 Laske-Vedum. Skara stadsförsamling AI:29 s 269 och Laske-Vedum C:2 s 46. I kyrkoböckerna står det där att Anna Christina hette Andreasdotter (Carlsson). Undrar då om det är denna Anna Evelina är det barnet som min far berättat om som är bortadopterad till det barnlösa paret som flyttade till Amerika. Eller om det är 2 st döttrar som hon lämnat bort. Man undrar om det också är riktigt eller om det finns frågetecken runt det också. Hon finns ju inte med i dom uppgifterna som Christina Helmby (Sladden)lämnade till Dan Magnusson. Kan hon blivit bortadopterad eller dog hon som liten. I så fall var? Sen flyttade hon till Göteborg och gifte sig med Carl Johan Petersson och de fick barnen Einar Fritiof, Elin Maria 1 och 2.
Sen fick hon Berta och Karin med en annan man som ej finns med i kyrkoböckerna.
 
Mvh Diana