NULL Skriv ut sidan - Barnens dag i Göteborg

Anbytarforum

Titel: Barnens dag i Göteborg
Skrivet av: Diana Holmberg skrivet 2009-09-10, 14:41
Jag fick ett svar där i Västergötland av en Karl-Johan Augustsson. Men som jag sa tidigare om familjens berättelser att de går i hop men ändå inte...min far nämnde att hon va en prästdotter men det Karl-Johan Augustsson fick upp om det är hon är en Anna Stina, född 27/1 1858 på Häggatorp i (Laske-)Vedum. Han hittade i födelseboken Bitterna C:2 s 51, där ingår Laske-Vedum. Föräldrarna är drängen Anders Carlsson och Maja Johansdotter står det säger han. Han förklarade att Stina kunde vara en förkortning på Kristina. Om detta är rätt person eller ej kan han ju inte svara på utan jag får följa spåret själv. Men man ser att denna Anna har flyttar till Borås och sen till Skara och där uppges det att hon hade en oä dotter vid namnet Anna Evelina, f 8/9 1883 Laske-Vedum, Skara stadsförsamling AI:29 s 269 och Laske-Vedum C:2 s 46. Så det tåls att bita i. Men som du minns i historien så vet man inte om hon födde barnet på vägen till eller i Göteborg. Jag skall ändå höra med min far. Det är ju tack vare honom jag har fått all info och tar till mig det. Man vill ju inte tro något annat än att det är riktigt. Men som sagt historian går inte ihop riktigt när man har fått höra hans bror och farmor. Jag kom faktiskt på en sak som skulle underlätta denna frågan om Anna och hennes barn mm som du kan hjälpa mig med kanske...Du har ju uppgifterna på Annas barn Elin, Berta och Einar. Om du möjligtvis kunde se vad deras barn och barnbarn hette och heter. Någonstans så borde de uppgifterna finnas och om jag fick chans att ta kontakt med Annas ättlingar så kunde jag ju fråga dessa. Man vet ju inte vad folk har kvar bland sina gömmor....Men jag måste veta vad dessa heter så jag kan börja söka på den vägen via skattemyndigheterna.  
Jag undrade en sak till som jag inte riktigt förstod ang Anna och hennes barn. Pappa nämnde att Anna skulle ha ett barn till, en dotter vid namnet Carola. Historian om den här damen går också lite isär för min farbror Sten som dog förra året sa att Karola va inte en riktig syster till Karin och hennes syskon. Att Anna hade tagit hand om Carola då hon va liten som fosterbarn eller adoptivbarn. Jag kan inte bortse från någon utav uppgifterna utan jag får använda dem tills annat dyker upp som är dokumenterat som säger/styrker något annat. Men uppgifterna jag fick av pappa var att Carola gifte sig med en som kallades vad han minns vid namnet farbror Valle möjligen Valdermar Andersson. Carola och Valle fick  2 pojkar Kurt och Rune. Och han är bombsäker säger han. Men jag undrar om det inte står i Husförhörslängden om Anna skulle  haft ett barn till, en flicka eller om det va så att hon var adopterad eller liknande. Efter som pappa kallar denna Carola för moster så blir jag lite konfunderad. Varför kallar henne för moster om hon inte var syster till Karin. Eller om det är som min farbror sade att Anna tog hand om Carola när hon va liten som fosterbarn eller att vara adopterat. Går sådant att se tro????
Mvh Diana!!!