NULL Skriv ut sidan - Barnens dag i Göteborg

Anbytarforum

Titel: Barnens dag i Göteborg
Skrivet av: Diana Holmberg skrivet 2009-09-09, 16:28
Hej Ann-Mari!
Jag pratade med min gamle far, Rune f: 1928 idag och han sa att uppgifterna du gett mig stämde med det han kommer ihåg. Men han envisar med att min farmor fick ärva sin pappa och att han inte var okänd. Han berättade också om Karins mamma Anna att hennes pappa var präst i Skara eller Vara. Hon blev utslängd av sin far och blev hemlös när hon va 15-16 år gammal efter att ha haft en affär med drängen och blivit gravid säger min far. Enligt berättelsen så hade hon bara med sig ett litet knyte med hennes få tillhörigheter. Hon kom då till Göteborg och fick jobb, men som vad vet jag inte. Barnet adopterade hon bort pga att hon hade svårt att ta hand om den lilla. En dotter skulle det vara. Han berättade att flickebarnet och de nya föräldrarna flyttade till Amerika. Om det är sant det vet jag inte. Har jag förstått det rätt av dig så är både Karolina och Karin oäkta barn...eller kan det vara så att dom missat skriva in deras far tro? Undrar om barnen har samma far eller om det är olika till varje syskon. Min farbror Sten som dog förra året sa att Karolina kallad för Karola va inte en riktig syster till Karin och hennes syskon. Att Anna hade tagit hand om Karolina då hon va liten som fosterbarn eller adoptivbarn. Men meningarna går isär mellan Sten och min pappa. Det verkar som om att viss info har gått fram och viss är uppdiktad...om du förstår vad jag menar. Jag  förstår under den tidsepoken att när något barn var född uä så va det skamligt och man pratade inte om det. Många gånger for barnen illa och va bara till besvär. Men vad jag förstått på min farmor, pappa och hans bror så hade Karin det bra som barn om du förstår vad jag menar.  
Jag undrar en sak till vad Karins mor Anna Kristina Petterssons född Karlsson född 27/1 1858 föräldrar hette och vad dem kom ifrån mm.  
 
För att få reda på fakta så vänder jag mig naturligtvis hit för att få de riktiga uppgifterna i mina sökningar. Jag har ju forskat mycket omkring min farfar Axels förfäder och när jag tittade igenom kyrkoböcker i Stenkyrka så såg jag att Axels föräldrar August Johansson och Matilda Eliasdotter fick genom åren 5 pojkar och 3 flickor vid namnen: Johan, Albin, Karl, Axel, Oskar, Alma Beata, Alma Emelia och Klara Josefina. Alla 3 flickorna dog som barn fr 0-5 år. Detta visste min farbror men inte min far. Varför det va så att dom hade olika info vet jag inte. Samma gäller min farmor Karin och om hon födde en döfödd flicka mellan sönerna Arne f: 1920 och Rolf f: 1924. Min far säger att det är så medan min farbror säger tvärt om. Allt blir så snurrigt.
 
Jag undrar även om fotot och om flickan där möjligtvis är min farmor. Med att dömma av fotona jag satte in så finns det en viss likhet. Hade gärna viljat visa gruppfotot för min far. Kanske han kunde se om han möjligtvis kände igen personer där. Han har ingen dator så jag kan inte gå in och visa honom. Och han bor på servicehem idag efter att ha fått en stroke så man kan inte transpotera honom till mig för han orkar inte ta sig hit. Hans minne finns där men är inte alltid så solklart. Ibland så blandar han ihop det så att säga. Kanske du eller någon annan vet mer om personerna på fotot. Jag tackar på förhand.
Mvh Diana Holmberg.