NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-06
Skrivet av: Britt Landers skrivet 2000-03-12, 21:59
Ulf
Ledsen att jag svarade så kort men jag var tvungen att skriva ut och läsa igenom i lugn och ro. Det ser ut som om din farmors mor och min mormors mormor var systrar. Min mormors mormor är Kristina Maria Ruthberg f 1819-06-24 Caungs grund. Måste dock fråga dig om Maria Christina Jacobsdotter Tingstedt.  
Jag hittade hennes födelse i Stenkyrka C:2 kort 4/6 Tingstäde födda 1788 nr 11. Tycker att det står att hon är nöddöpt och får inte ihop det.  
Hittar sedan i Stenkyrka döda Tingstäde nr 5; sept 28 1789 Styrman Tingstedts hustru af mask???? (Måste lära mig läsa bättre)
 Mera i  Stenkyrka: 1790 april 15 Tingstäde Sammanvigde; Styrman Tingstedt med Juditta Maria Friberg hon kommer från Slite. Flyttade till honom.
Fick sedan svar av Olle Överby efter min fråga om namnet på Styrman Tingstedt.
Tingstäde vigselbok: 1790-04-15 Styrman Jacob Rasmusson Tingstedt Trägårds, Tingstäde Juditta Maria Friberg Slite Tingstäde.
Vet inte varför jag inte hittat Tingstäde vigselbok som tydligen innehåller fler uppgifter.
Tingstäde A1:2 1817-1822 sid 194 Trädgårds på Grundet; enkan Juditta Tingstedt född 5/11 1765
Tingstäde A1:1 kort ½ (här ringde klockan  i Arninge och det var bara att plocka ihop) men hann se att där fanns; Inhyses, Styrman Tingstedt, hustru Maria och jag tror att det var 2 söner men är inte säker. Jag får ta det nästa gång.
Vet du något mera?
Måste tacka dig igen för levnadsbeskrivningarna. Hur har du fått veta att Anders hade rött hår? Sånt står väl ingenstans vad jag vet.  
 
Med vänlig hälsning  Britt