NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-mars-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-mars-10
Skrivet av: Göte Stengård skrivet 2000-01-15, 12:42
Uttdrag ur min hustrus släkt. De tidigaste uppgifterna är avskrivna ur okänd släktforskares anteckning och ej kontrollerade.
 
Clausson Bäjer, Claus. Kolare vid Lummelunds bruk. Inflyttade omkring 1650 med Christopher Neuman till Lummelunds bruk. ((Erik B Lundberg Boken om Lummelunds bruk).
 
Gift med Mickelsdotter, Else. Död 1664-07-01 i Lummelunda.
 
Son Classon, Clas. Ägde Bläsnungs i Väskinde. Arbetare vid Lummelunds bruk.
 
Son Classon, Jost. Husbonde Sorby i Stenkyrka och kolare. Född 1638 i Sverige (möjligen Bajern). Ägde halva Sorby. Troligen kyrkvärd. Begravd i Stenkyrka kyrka mitt för dopfunten. I ungdomen kolare vid Lummelunds bruk. 1662 förmyndare för systerdottern Maria Jonsdotter, Bläsnungs i Väskinde, och hade sedan mycket besvär med henne. Hade vid Sorby humlegård med 300 stänger. Kan möjligen ha varit Masungsmester Jost vid Cappelshaffn.(Se Lundberg Erik B Lummelunds bruk).  Kyrkboken säger, han var en tämmeligen skicklig man.. 1682 avkall till Jost, även 1677.   Norra häradets dombok 1662, februari: Jost Classon och brodern Clas Classon voro anklagade för stöld av järn vid Lummelunds bruk. Hammarsmeden Lars Bengtsson anmälde dem, med de blev friade.
 
Jost var gift med Maren Jacobsdotter född 1642 i Stenkyrka, Sorby.
 
De hade åtmistone 5 barn varav en dotter, Katharina är anmoder i min hustrus släkt.
 
Hälsn Göte Stengård, Visby