NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2014-01-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2014-01-16
Skrivet av: Caroline Karlsson skrivet 2014-01-09, 19:29
Hej!
 
Jag behöver hjälp med att fastställa om en person är den jag tror. Det är ett datum som inte stämmer.
 
Min mm ff ff hette Carl Gustafsson och i alla hfl som jag hittar honom i 1832 och framåt står det att han är född 28/11 1811 i Visby.  
När jag går till Visby stadsförsamling och letar upptäcker jag att det inte finns någon med det namnet som föds den dagen. Däremot finns det två andra Carl som föds det året i den församlingen. En av dem är Carl Gustaf f. 8/5 1811, son till Carl Gustaf Bucht/Bugt och Anna Brita Christvall.  
I Visby stadsförsamling AI:8 s. 129 står det att han flyttar någonstans och ska jag komma med någon gissning så står det Stenkyrka om än i något förkortad form...  
 
Och jo, min Carl dyker ju upp i Stenkyrka så småningom, men där jag först hittar honom är Hangvar. De flyttar därifrån till Stenkyrka 1834. Dock misstänker jag att han befinner sig i Hangvar redan 1832 för även om han bara kallas drängen Carl så finns hans framtida hustru på samma gård, hon blir med barn och de gifter sig några månader efter barnets födsel. Hangvar AI:2 s. 5, tjenstefolk i prestgården.  
 
Det som gör mig mest fundersam är datumet. Jag har inte sett något flyttbetyg för människan så jag vet inte vad prästen i Visby skrev för födelsedatum där, men borde man inte veta om man är född 8 maj eller 28 november? Hade det nu funnits en person med 28/11 som födelsedatum hade det väl inte varit några problem men ja - nu finns det ju inte det.
 
Hur ska jag kunna bli säker på att Carl är samme person som Carl Gustaf, född Bucht?