NULL Skriv ut sidan - Viklau

Anbytarforum

Titel: Viklau
Skrivet av: Lars Norrby skrivet 2004-02-05, 21:22
Kristina, tack för ditt svar!
Kontrollerade inte mina uppgifter noga (fick för mig att året för hennes födelse saknades i böckerna), men Petronella döptes den 2 juli 1751 enl. födelsenotisen, eller så föddes hon den 8:e juli av dödsnotisen att döma (80 år 1 mån och 7 dgr). Se nedan!
 
Fin namnkontinuerlighet (!) på familjen, Mats Persson, Per Mattson, Mattias Persson o.s.v!! Lär väl inte vara något problem med forskningen där. Viklau har ju annars fina kyrkoböcker, där särkilt dödsbokens notiser vecklar ut sig i små noveller och som har mycket att ge släktforskaren.
Jo, det röda huset känner jag till. Ägaren sägs bo bredvid. Hade mina funderingar på om det kunde vara samma hus Petronella blev gift till.
Du vet inte hur bouppteckningen såg ut i övrigt? Jag antar att sonen i första giftet var tänkt arvtagare. Jag stammar från Petronellas andre man Olof Jacobsson, född på Hajdebys i Kräklingbo.
 
Olle!  
Petronella föddes på Stenstugu i början av juli 1751, vilket framgår av födelseboken. Detta bekräftas av dödsnotisen från 1831. Datumen sammanfaller inte helt, kanske har jag tolkat fel,
kanske har prästen skrivit fel.  
Fadern kallas Olof Stenstugårds, men var född på Salmunds i Vänge. Vid tiden för Petronellas födelse brukas Änges av Petronellas morfar Rasmus Jacobsson Stenstugu. Det verkar som om gården överlåtits på svärsonen, som dör 1764 vid Änges.
Petronella född 1757 känner jag inte till, men hon är blott 15 år i så fall vid vigseln, vilket enligt min erfarenhet är ovanligt på Gotland.
 
 
MVH
 
Lars Norrby