NULL Skriv ut sidan - Viklau

Anbytarforum

Titel: Viklau
Skrivet av: Kristina Bohman Södrdahl skrivet 2004-02-05, 18:40
Lars, skickade i hastigheten detta som e-post, men svaret hör givetvis hemma här.  
 
Det var i maj förra året som jag senast var inne på Sigsarve. När jag kollar mina anteckningar ser jag att jag hade tänkt vaska vidare. Men detta var vad jag fick fram då:  
 
Jag hade redan sonen Mathias Pehrsson, f 1773 09 19 och död 1822 04 10 men hade inte hittat hans föräldrar. Kollade då bouppteckningar och fann en bouppteckning den 16 aug 1777 förd vid Sigsarve gård i Viklau socken efter husbonden Mattias Pehrssons hustrus, Beata Grelsdotter, död. Samtidigt blev en uppteckning hållen efter Pehr Mattiasson, som..
”29 april efter dess moders död med döden avgått och efter sig lämnat dess . hustru Petronella Olofsdotter.”  
 
Den 21 okt 1779 hölls så en bouppteckning efter Mattias Persson, som avlidit i september och inte lämnat några andra arvingar än ”sin son Pehr Mattssons efterlåtne son Mattias Pehrsson, 6 år gammal, vars fader med döden avgått 1777”.
 
Vidare bakåt har jag bara en uppgift ur beskrivningen till skattläggningskartan för Viklau 1702, enligt vilken Sigsarve brukades av ”Matz Peersson, som ärvt gården med sin hustru” och MTL 1730 som upptog en Pehr Matzon på Sigsarve. Detta hade jag tänkt gå vidare med i ev HFL o d men fastnade på andra delar av min mans anor. Detta är nämligen hans släkt, gotlandsbönder så långt ögat når.
 
Betr Sigsarve , där min mans farmor föddes, kan jag meddela att det finns ett äldre stenhus där, hur gammalt vet jag inte. Men vi har tittat på det när vi åkt förbi, eftersom det s a s hör till släkten. För något år sedan fanns det en bild av det i en Gotlandstidning (jag tror att det var GT) sedan det renoverats i samarbete med Länsstyrelsens byggnadsvårdsansvarige Stefan Haase. Det är nu rött, kraftigt rött. ”Skulle det vara rött så skulle det nacken anåda vara rött sa Stefan Haase när han visade nyrenoverade Sixarve i Viklau” enligt bildtexten. Så du kan nog inte missa det, om du skulle vilja åka dit och titta.
 
Jag tycker mig f ö minnas att jag stött på ditt namn på Anbytarforum i fler sammanhang som berör min mans släkt men har det inte aktuellt just nu.
 
Petronellas födelse- eller dödsdatum har jag inte heller, har bara noterat att hon är född 1751 eller 1752.
 
M v h
Kristina Bohman Söderdahl