NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 oktober, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 oktober, 2009
Skrivet av: Håkan Sandelius skrivet 2009-10-23, 02:21
Hejsan!
Jag har roat mig med att försöka kolla upp vad som hände med mina Rosander i Vallstena. Hitills har jag två som jag har gått bet på och nu undrar jag om nån kan fylla i luckorna åt mig. Den ena är Gabriel Rosanders (f1807) farbror Jonas (f1784). Längst ut till höger på sidan 48 i Vallstena Ai:1 står det nåt som att jag tolkar som att han dör 1808 i ??????. Med bästa vilja tolkar jag det som Lokrume men egentligen kan det stå vad som helst där.  
Fråga 1: Vad hände med Jonas? När och var dog han.
Fråga 2: Gäller Gabriel Rosanders son Lorens Alexander (f1849). När Gabriel dör 1864 så finns Lorens Alexander med i bouppteckningen där det står att hans förmyndare är morbrodern Lars Johansson Lilla Bjerge. Sen kan jag inte hitta honom någonstans. Han finns inte med i nån folkräkning som jag har letat i. Jag har även gått igenom döda i Källunge och Vallstena mellan 1864 till 1900 både framlänges och baklänges. Min tolkning är att han antingen har emigrerat eller att han helt enkelt dör, men i så fall i nån annan socken än Vallstena eller Källunge, och i sånt fall var och när?
Kan nån hjälpa mig?
Tack på förhand.
Mvh
Håkan Sandelius