NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-05-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-05-28
Skrivet av: Hans Gidoff skrivet 2008-05-18, 09:48
Hej igen Håkan!
 
Fortsättning på Nyteboda/Holje etc:
 
Vill bara framföra mitt tack för ditt senaste inlägg (15/5), som med all tydlighet bevisat ett fel i mitt anträd. Jag gick själv på den linje som presenteras i databasen på www.jamshog.net (http://www.jamshog.net), vilken alltså uppger att modern till min anfader Ohl/Olof Nilsson är Ingar Swensdotter, dotter i sin tur till Swen Swensson den äldre från Gylsboda i Örkened och senare i Holje. Detta är ju uppenbarligen fel, i och med de bägge utdrag från domboksnotiser som du lägger fram i ditt senaste inlägg. Har själv sökt efter något som bevisar den slutsats som presenteras i www.jamshog.net (http://www.jamshog.net), t.ex. domstolsutdrag, bouppteckning etc, dock utan att lyckas.
 
Istället kan det ju inte förhålla sig på annat sätt än det du framhåller;
 
1. Fadern Nils Nilsson i Lilla Nyteboda, gifter sig ju mycket riktigt 1694 1/7 i Vånga med Elna Pehrsdotter. Nils Nilsson dör ju sannolikt 1721 eftersom bouppteckning efter honom hölls 1721 23/11. Vid detta tillfälle är endast sonen Hans Nilsson myndig och tar själv ut sitt arv. Nils Nilsson blev ju, som du nämner, dödad i Holje, vilket framgår av domboksutdrag Listers Härad 1722 12/6 No 17, där änkan Ingar Olofsdotter, begär klarhet i förhållandena kring makens död. Nils Nilsson ingår ju alltså ett 2:a äktenskap med Ingar Olofsdotter, osäkert när.
 
2. Första hustrun Elna Pehrsdotter förekommer som dopvittne i Vånga sn åtminstone 1697 31/10, men sannolikt också 1698 27/11.  
 
3. Andra hustrun Ingar Olofsdotter, ingår ju efter maken Nils Nilssons död, nytt äktenskap med fjärdingsmannen Per Jönsson. Detta 2:a äktenskap bör utifrån mantalslängder i Holje ingås c1723 - 1725. I Listers härad dombok 1725 5/11, framgår att barnen till Nils Nilsson i hans båda giften, vill upphäva det byte som skett dem ovetandes mellan deras styvfader fjärdingsmannen Per Jönsson och Thomas Matsson av 1/4 kronohemmanet Nyteboda mot en 1/3 skatte i Holje. Vid tillfället är fortfarande endast sonen Hans Nilsson myndig, medan övriga syskon är representerade av förmyndare. Ingar Olofsdotters 2:a make Per Jönsson avlider c1728 i Holje. Änkan Ingar Olofsdotter i Holje förekommer ännu 1735 såsom dopvittne. Den nämnde Thomas Mattsson upptas i mantalslängden från år 1725 i Lilla Nyteboda.
 
Barnen:
4.1 Äldst bör ju sonen Hans Nilsson vara. Han är myndig redan år 1721 som nämnts ovan. Han bör ju vara son i Nils Nilssons 1:a äktenskap med Elna Pehrsdotter, eftersom han inte upptas bland halvsyskon i arvet efter Margaretha Germundsdotter år 1801, vilket jag nämnt i tidigare inlägg. Hans kallas ju i domboken år 1736, som du relaterar till ovan, för Palmström. Han bör därför vara identisk med den Ryttare Hans Nilsson Palmström, vilken år 1732 i Jämshögs födelsebok, uppges som barnafader till Hanna Mattsdotters oäkta son Matts i Biskopsmåla. Hans Nilsson Palmström uppges där vara Ryttare för Södra Skånska Cavalleriet i Näsum(?). Ortsangivelsen i födelseboken är svårläst. Har sökt i Näsum efter Hans Nilsson Palmström, dock utan att vidare stöta på honom.
4.2 Även till samma syskonskara bör ju sonen Nils Nilsson höra, eftersom inte heller han upptas i arvet efter Margaretha Gemundsdotter år 1801. Dock finns ju alternativet att Nils Nilsson dör barnlös tidigare. Det finns en Nils Nilsson i Jämshög, som får en son Sven år 1728. Gudmor till pojken är Änkan Ingar Olofsdotter i Holje. Vidare finns också en Nils Nilsson upptagen i mantalslängden för Jämshög Lisbeths gård No 2 åren 1733 - 1734. Om det verkligen avser denne son Nils Nilsson vill jag f.n. lämna osagt.
 
4.3 Min anfader Ohl/Olof Nilsson bör ju vara från Nils Nilssons 2:a gifte med Ingar Olofsdotter. Detta grundat på arvet efter Margaretha Germundsdotter år 1801. Även namnet Olof/Ohl pekar ju i den riktningen.
4.4 och 4.5 Systrarna Karna och Truen Nilsdöttrar bör ju av samma skäl vara helsyskon till Ohl/Olof Nilsson.
 
4.6 Lars Pärsson, är ju alltså son till Ingar Olofsdotter i henns 2:a gifte med fjärdingsmannen Pär Jönsson, och således halvbror till Olof, Karna och Truen.
 
5. Vad gäller Ingar Olofsdotters ursprung, kan jag bara meddela att Änkan Ingar Olofsdotter upptas som Gudmor till Hans Olofssons i Biskopsmåla dotter Karna år 1735.  
 
Mvh Hans Gidoff