NULL Skriv ut sidan - Hansson, Carl (1828-1871) - Hwalfiskens Dödare - Malmska Valen 1865

Anbytarforum

Titel: Hansson, Carl (1828-1871) - Hwalfiskens Dödare - Malmska Valen 1865
Skrivet av: Stellan Larsson skrivet 2014-01-05, 23:38
Olle mfl,
 
Det är svårt att jämföra pengars värde över tid vad gäller köpkraft för gemene man & kvinna med för den delen.  
Din beräkning ger inte ett idag direkt imponerande belopp! En gammal omvandlingssida fungerade inte som jag tidigare prövat. Hittade på nätet att 1873 när kronan blev huvudenhet så motsvarade 1 krona 1/4 riksdaler riksmynt.  
Fiskarna erhöll 1500 riksdaler riksmynt vilket då slarvigt skulle motsvara ca 6.000 kronor 1873.
Passade på att kika i en bouppteckning från Näset i Västra Frölunda 1876 och och av en händelse är det svärfadern till Erik Erikssons i Åkereds dotter Alida - Niklas Börjesson - som avlidit. Fastigheten värderades då till 600 kronor vilket skulle motsvara 150 Riksdaler riksmynt. Dvs för pengarna som Carl & Olof erhöll om de nu fick behålla allt själva så skulle de kunna köpt motsvarande 10 små brukningsenheter som denne Niklas Börjesson ägde. Det skulle motsvara ca 25-30 hektar.  
Kvadratmeter priset idag ute på Näset om det går att stycka av och bygga på skulle jag uppskatta till ca 2.000 kr/kvadratmetern. Med detta räkneexempel skulle kanske värdet idag var 50-60 mkr.
Jag vet att det inte går att räkna så eller om 600 kr var rätt markandsvärde ens då.
Vad ville jag då ha sagt med denna historia? Jo, det du var inne på Olle att det måste varit ett fantastiskt stort belopp de erhöll i en tid då kontanter fortfarande var ovanligt. I vart fall här ute.
 
God kväll
Stellan