NULL Skriv ut sidan - Luther, Martin (1483-1546)

Anbytarforum

Titel: Luther, Martin (1483-1546)
Skrivet av: Marianne Elfström skrivet 2005-06-07, 21:28
Hej Niclas!
 
Självklart är jag skeptisk till denna uppgift. För många år sedan räknade jag ut att varje generation skulle vara ca 14 år (om jag minns rätt). I och för sig kanske inte omöjligt men osannolikt. (Själva siffran kan förstås lätt bli fel i den muntliga traderingen.)
 
Till saken hör också att Carolinas syssling gifte sig (1842) med en CA Luther. En missuppfattning i traderingen kan mycket väl ha skett. Men samtidigt kan jag inte negligera uppgiften utan måste förstås försöka undersöka saken så långt det är möjligt och jag förmår.
 
Lånade för flera år sedan boken Ahnen und Enkel -
Das neue Luther-Nachkommenbuch (1525-1960) som jag kopierat en del ur. Tyvärr kan jag inte tyska, men har inte kunnat utläsa något samband ur tabellerna. Kan man verkligen lita på att denna boken innehåller hela sanningen?
 
Mantalslängderna runt 1799 har jag kopierat och kollat utan att hitta Carolinas förmodade farföräldrar. Några bouppteckningar finns inte efter dessa personerna.
 
Jag gav upp det hela för ganska länge sedan, men när jag häromdagen såg ditt inlägg väcktes hoppet på nytt.
 
Har i eftermiddag suttit på bibblan och letat i Älmebodas hfl AI:1 1728-34. Jag hann inte med hela, men hittade en moder Olina i Kärra (9e Roten) som tycks ha dött ca 1729 (GID 863.23.27600). Tyckte mig också kunna utläsa att en Olina begravdes i december 1729 (nr 29) i db B:2 1719-57 (GID 863.14.24600). Är detta något du känner igen?  
 
Sökandet fortsätter .....
 
Med vänliga hälsningar
Marianne