NULL Skriv ut sidan - Luther, Martin (1483-1546)

Anbytarforum

Titel: Luther, Martin (1483-1546)
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2005-06-07, 14:55
Hej Marianne!
Har egentligen inga mer uppgifter att tillföra men vill komma med en logisk invändning till att din farmors mor Carolina i sjuttonde led skulle vara ättling till reformatorn Martin Luther. Det låter som för många generationer. Martin Luther var född 1483 och avled 1546. Varje generation är i snitt 30 år. Detta med 17 generationer måste alltså rimligen vara fel (även om man utgår ifrån 25 år per generation blir det kronologiskt ologiskt).
I en mycket detaljerad bok jag hade hemma för några år sedan redovisades Martin Luthers kända ättlingar och där fanns ingen koppling till ovannämnda Rosina som jag nämnt på annat håll här på anbytarforum. Det kan vara en muntlig berättelse om att hon var släkt med Martin Luther som förvrängts till att bli att hon var en direkt ättling. Notisen går tillbaka till en uppteckning i början av 1700-talet, men kan likväl vara felaktig. Den av mig nämnde Jacob Larsson Skogman flyttar så småningom till Älmeboda socken där han bor med sin familj.
 
Mitt tips är att du försöker följa din farmors mors föräldrar i mantalslängderna för Värnamo sn på 1700-talet och även se om det finns några bevarade bouppteckningar ifrån Östbo häradsrätt på dina förfäder.  
 
Har även för mig att jag har läst i någon genealogisk litteratur om att det ska finnas fler personer med traditioner om att vara ättlingar till Martin Luther.