NULL Skriv ut sidan - Luther, Martin (1483-1546)

Anbytarforum

Titel: Luther, Martin (1483-1546)
Skrivet av: Marianne Elfström skrivet 2005-06-06, 17:55
Hej!
 
Min farmor berättade för länge sedan att hennes mor Carolina sade sig vara släkt med Martin Luther i sjuttonde led.  
 
Jag har försökt forska på Carolinas mors sida utan att hitta något som tyder på detta. Carolinas far Magnus Andersson var född i Värnamo 1799. Eftersom kyrkböckerna därifrån brann 1869 så vet jag inte säkert vad hans föräldrar hette, men farmor ville minnas att de hette Anders och Cajsa. (Hon har berättat många saker som visat sig vara korrekta när jag kollat upp dem.)
 
Jag har gått igenom Värnamos död- och begravningsböcker 1825-1854 och skrivit upp alla med namnen Anders respektive Cajsa, vilka var i fertil ålder 1799. Så småningom hittade jag ett par med dessa namn, som dog på samma ställe.  
 
Backstugan Stenbacken under Nederby, Wernamo:
Anders Månsson  f 1758  d 1833  och  
Cajsa Petersdotter  f 1768  d 1843  (enka och fattighjon)
 
Dessa personer är förstås mycket osäkra, men ändå ett litet halmstrå som eventuellt kan leda till en lösning. I mantalslängderna runt 1799 har jag inte hittat dem.
 
Har även sökt på internet efter Martin Luthers ättlingar. Det verkar som om det endast finns levande ättlingar efter en av hans döttrar. Efternamnet Luther skulle isåfall ha försvunnit tidigt.  
 
Häromdagen fann jag Niclas Rosenbalcks inlägg från 25 nov 2003 under rubriken Språk, ord och namn / Personnamn / Förnamn L-O / Olina. Där skriver han om en Olina Persdotter i Raflanäs som vigdes 1689 i Väckelsång med soldaten Jacob Larsson (senare Skogman) ifrån Högahult, Nöbbele sn. (De flyttade sedan till Nöbbele, Kronobergs län.) Hans föräldrar var kaptenen Lars Danielsson i Högahult och Rosina, som enligt prästen i Nöbbeles uppgift i början av 1700-talet var en ättling till Martin Luther.
 
Stack direkt ner till biblioteket för att söka i Genline, men hittade inte personerna ifråga. Undrar nu om någon vet något om denna familj? Eller kan tipsa mig om var jag ska leta vidare? Kanske kan man komma fram till att någon av ättlingarna flyttade till Värnamo?
 
Med vänliga hälsningar
Marianne