NULL Skriv ut sidan - Elfsberg, Claes (f. 1948)

Anbytarforum

Titel: Elfsberg, Claes (f. 1948)
Skrivet av: Johnny Karlsson skrivet 2003-02-22, 12:42
Nyhetsankarets rötter finns i Lau!  
Claes Elfsberg, i många år nyhetsankare på SVTs Rapport, inleder på måndag det dagliga intervjuprogrammet 24 minuter. Kanalen är SVTs nya temakanal ¿24.
Att Claes har sina rötter på Gotland är nog okänt för de flesta:
­ Jo det stämmer, säger han. Min morfar kommer från Lau.
 
Claes Elfsberg lämnar inte direkt Rapport, eftersom det är samma nyhetsavdelningar som producerar för de olika kanalerna. Men den närmaste tiden kommer han att jobba för den nya kanalen 24.
Om sina rötter på Gotland vet han att berätta:
­ Vad jag vet har jag inga levande släktingar kvar på ön, berättar han. Men min morfar växte upp i Lau. Jag har varit där. Bland annat vid kyrkan, där min morfars farbror ligger begraven. Han var klockare och skolmäster och tydligen en betydande person där under första halvan av 1800-talet.
Hans morfar lämnade Gotland för fastlandet, liksom tre av hans bröder som tog sig längre över havet ­ de utvandrade till Amerika. En syster stannade kvar på ön, men nu finns alltså ingen släkt kvar, vad Claes själv vet.
­ Rötterna finns där, menar han, men det börjar vara rätt länge sedan. Och det händer inte så ofta att jag reser till Gotland. Jag har inget eget hus, utan brukar hyra när jag är där. Det är vackert och intressant.
 
Källa: Gotlands Allehanda
 
http://ga.helagotland.se/
 
Johnny