NULL Skriv ut sidan - Strindberg, August (1849-1912)

Anbytarforum

Titel: Strindberg, August (1849-1912)
Skrivet av: Clara Hjort skrivet 2001-01-18, 13:03
Under mitt sökande efter kvinnorna i släkten har jag på min farfarsmors sida hamnat i släkten Strindberg.
Henrik Henriksson Strindberg, f i Multrå, Ångermanland, kom efter ett kringflackande ungdomsliv att bli kaplan och komminister i Sundsjö, Jämtlands län.
Han gifte sig med dottern till majoren Zakarias Åkerfelt och dennes hustru Margareta Maria Scheffel, Frösön, Jämtland.
Paret fick åtta barn, varav en son Zakarias f1758 1130 kom att bli August Strindbergs farfar och en dotter Sofia Dorotea f17560504   är min ffmmfm.
Om den jämtländske ur-Strindberg har jag, förutom i kyrkböckerna, läst i Herdaminnen Revsund, i Per Nilsson Tann?er Strindberg i Fattigsverige ur Jämtland/Krigare och Kulturmän samt i Axel Strindbergs Arvet från Strinne. I den boken, som är skriven av August S:s brorson och egentligen handlar om Augusts bror Karl-Axel S, finns citat ur och referat av en levnadsteckning som Augusts farfar Zakarias gjort på äldre dar.
Vet någon om, var och hur man kan komma åt att läsa skriften i sin helhet????  
 
Sofia Dorotea var , såvitt jag förstår den enda av Henrik Strindbergs barn som blev kvar i Jämtland. Hon gifte sig med bonden Petrus/Pär Lundal f17520302 i Fanbyn,Jämtland år 1776.
Tre av hennes söner tycks ha uppnått vuxen ålder
nämligen, Zakarias Persson( skriver sig Strindberg fr 1818) dragon/torpare/bonde f 1787
och Mikael Persson Strindberg fältjägare f18890422
fältjägare samt eventuellt den äldste sonen Henrik f 1780. Jag har inte hittat något dödsår på honom men en suddig anteckning i husförhörslängden från Sundsjö (möjligen A1:1, men glömt att anteckna)där det antyds att han flyttat till Stockholm som barn. Nån som vet???
Vill gärna komma i kontakt med personer som forskat på Strindberg i Jämtland eller Lundal samma län.