NULL Skriv ut sidan - Strindberg, August (1849-1912)

Anbytarforum

Titel: Strindberg, August (1849-1912)
Skrivet av: ingrid skrivet 2000-08-03, 17:55
August Strindberg hade sina rötter i Sundsjö norr om Gällö i Jämtland. Augusts pappa: Karl Oskar Strindberg föddes 22/1 1849 och han var ångbåtskommissionär i Stockholm. Augusts farfar hette Zacharias Strindberg och han var en av åtta barn till en fattig präst i Sundsjö gamla kyrka: Henrik Strindberg 1708-1767 och hans hustru Maria Elisabeth. Henrik var från Strinne i Multrå, Ångermanland.Prästfamiljen bodde i Binnäset, norr om Gällö. Sju av dessa barn flyttade söderöver; 'farfar' Zacharias till Stockholm där han var kryddhandlare och även skrev lite teaterstycken!
Idag finns fortfarande ättlingar uppe i Jämtland eftersom en av de åtta prästbarnen,Sofia Dorotea blev kvar i hembygden och bildade familj!  
 Själv var jag som tonåring på 50-talet bekant med en sentida Strindberg-ättling i Oviken, Jämtland; han var lika vacker som den unge August och hade samma speciella hår! Jag tyckte att han var oerhört lik sin äldre berömde släkting, som jag då helt nyss blivit bekant med genom skolans litteraturundervisning.