NULL Skriv ut sidan - Martinson, Harry (1904-1978)

Anbytarforum

Titel: Martinson, Harry (1904-1978)
Skrivet av: Bertil Börjesson skrivet 2014-08-10, 22:42
Hej Monica! Är ännu så länge novis inom släktforskningen, men jag håller på att sätta mig in i en del efterlämnat material från min mormor och 1950-talet. Hittar nu lite kopplingar i dina uppgifter till mitt material.
 
Jag misstänker att båtsmansnamnet Kulle riskerar att luras en del. Namnet kopplades ju till aktuell innehavare av båtsmansuppgiften för en viss rote (här tydligen 3:e båtsmanskompaniet, nr 457), vilket inte betyder att man nödvändigtvis är släkt med andra med namnet Kulle.
 
I Blekinge Båtsmansregister hittar man 9 olika båtsmän med tilltalsnamnet Kulle (http://www.blekingesf.se/db/search.php?myfirstname=&mylastname=kulle&mybirthyear =&mydeathyear=&cep5=&mybool=AND&offset=0&tree=1&search=S%C3%B6k).
 
Jon Johansson Kulle f.1761 hade enligt registret 4 döttrar, däribland Kerstin Jonsdotter, f. 14/2 1800.
Sven Johansson Kulle f. 16/12 1801 kommer från ett annat håll och det är korrekt att hans far hette Jaen Persson.Han var född 1767 och är alltså inte samma person som Jon Johansson Kulle.
 
Som en kuriositet kan nämnas att det även inom vår släkt (som då härstammar från Sven Kulle via Jöns Svensson Appelros, också båtsman) på något håll hävdats släktskap med Harry Martinsson, ungefär som du beskriver det. Men detta berodde troligen på den felaktiga kopplingen mellan Jon Kulle och Sven Kulle, om jag tolkar båtsmansregistret rätt.