NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 maj, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 maj, 2010
Skrivet av: Rolf Sundberg skrivet 2010-05-09, 21:09
Hej,  
Jag är ny här och vill först passa på att tacka alla er som står bakom denna site för släktforskning.
 
För  ca: 20 år sedan dök min biologiska fader upp (som jag aldrig träffat) och överlämnade en släkttavla  som sträckte sig till 1701 då en anmoder vid namn Sara Maria Geijer såg dagens ljus.  Hon blev sedan gift med rådman Gustav Forsell  *1695 - 1755
Släktavlan omfattade namn som S. Lagerlöf, Esias Tegne(<)r, Gustav Fröding samt Bengt Bratt.  Detta gjorde, pga av en hel del skeptisims från min sida, att släktutredningen  blev liggande i ca: 20 års tid tills jag plötsligt en dag bestämde mig för att ta reda på mina biologiska anor på egen hand.
 
Döm om min förvåning då jag ganska snart insåg att den gamla släktutredningen stämde.
 
Genom  min vidare släktforskning kom jag till Ingrid Bengtsdotter (Vinstorpaätten)*1420 där faderns linje går ner till Magnus Minnesköld och på mördernet  leder till  Karl den döve.
Nu inser jag vilken fantastisk gåva denna min far överlämnade i mina händer  ..Jag har plötsligt fått RÖTTER..!!  eller jag kan åtminstone förnimma dem.
 
Jag har alltid varit en ”historiefreak” och har därför också genom åren samlat på mig några vänner med likartade intressen.  Tyvärr skulle jag aldrig våga yppa  något om mina anor, varken till dom eller andra inom vänkretsen  …I skrivande stund är det bara min dotter som invigits i hemligheten.
 
Det finns säkerligen flera tusen personer med liknande anor inom landet  …Min fråga till er är ..Hur hanterar ni sådant  här???  Finns det tex föreningar för personer med anor till vissa extraordinära kändisar?
 
Hoppas att detta inte hamnar i fel forum!!
 
Vänligen,
G.Sundberg