NULL Skriv ut sidan - Boye, Karin (1900-1941)

Anbytarforum

Titel: Boye, Karin (1900-1941)
Skrivet av: Eva Ström skrivet 2000-03-02, 00:32
Hej Christer!

Tack för ditt svar. Efter en del övriga efterforskningar har jag nu (naturligtvis;-) ) kommit fram till att släktryktet hade fel, åtminstone rent genetiskt. Jag är släkt med Karin Boyes mammas (elaka?) styvmor. Enligt Karin Boye-sällskapets webbplats drog Signe Liljestrand (som hon mycket riktigt hette, inte Liljestad, som Karin Boye-sällskapet hävdar!) och hennes blott 11 år äldre styvmor Tekla (Titti) Carlberg inte jämnt.  

Signes far hette mycket riktigt Per Erik* Liljestrand, född 1848-12-09, troligen i Hamneda socken, Ljungby kommun. (Källa: Svenskt biografiskt lexikon). Erik Liljestrands första hustru hette (enligt dina uppgifter) Thecla Nilsson. På Karin Boye-sällskapets webbplats finns följande information:  Signes mor var en mycket intelligent och vacker kvinna, tyvärr så dog hon i tuberkulos när Signe bara var 6 år gammal, så man vet inte så mycket om henne. Men man vet att hon var folkskolelärare.  

Eriks andra hustru hette Tekla (Titti) Carlberg, född 1863-05-06 i Onsala. De vigdes 1883-03-24 i Onsala, Hallands län, enligt SCB-utdrag vigde.
Erik och Titti fick två bemärkta söner (Signes halvbröder således). Dels professorn i farmakologi vid Karolinska institutet Göran Liljestrand, f. 1886-04-16 i Masthugget, Göteborg, d. 1968-01-16 i Västerled, Stockholm. Dels hovrättsrådet vid Svea hovrätt, sedermera VD:n för AB Norstedt & söner Tryggve Liljestrand, f. 1887-07-01 i Göteborg, d. 1942-11-13 trol. i Stockholm (Källa: egna handlingar och Svenskt biografiskt lexikon).

Erik Liljestrands far var (enligt Svenskt biografiskt lexikon) hemmansägaren Jonas Jonsson, f. 1810 i Pjätteryd sn, Älmhults kommun. Död 1894 i Hamneda sn, Ljungby kommun.

Styvmodern Titti Carlberg var dotter till riksdagsmannen, kommunalpolitikern, postmästaren, hemmansägaren m.m. Anders Carlberg f. 1828-03-09 i Onsala, Hallands län, d. 1905 Onsala, och klockar- och organistdottern Anna Justina* Widerberg, f. 1827-04-03 på Klockaregården, Onsala, d. 1917 Onsala.

Justina Widerbergs syster Lovisa* Amalia Widerberg är min fm mm, så Karin Boye och min far är styvfyrmänningar om nu ett sådant släktskap funnes.

Men förhoppningsvis kan någon annan glädjas åt dessa rön!

Tack för hjälpen!
Eva