NULL Skriv ut sidan - Mette-Marit (f. 1973), norsk kronprinsessa

Anbytarforum

Titel: Mette-Marit (f. 1973), norsk kronprinsessa
Skrivet av: Michaël Lehman skrivet 2004-01-22, 11:57
Sven,

För ett par år sedan försökte jag ur diverse franska adelsgenealogier få fram uppgifter om grevarna de Laborde de Montpezat. Jag fann inga uppgifter. Därefter fick jag höra, att det kan vara så, att de Laborde de Montpezat inte har erhållit adelskap arte et marte, utan att adelskapet är köpt. Detta har jag emellertid inte fått bekräftat.

En släkt måste för att kunna göra legitimt anspråk på adelskap kunna uppvisa, att släkten har tilldelats adelig rang och värdighet av suverän statschef ägande fons honorum (för vissa uradelsätter gäller i stället, att man får konfirmation på gammalt adelskap). Adelskap nedärves från den adlade (och den adlades bröder och övriga manliga släktingar, om adelsbrevet så stipulerar) till de (manliga) agnatiska efterkommande. I vissa länder ärves adelskapet enbart inom huvudmannalinien, i andra inom hela ätten (bland svensk naturaliserad och introducerad adel har vi bägge dessa principer, då § 37 i 1809 års regeringsform stadgade den förstnämnde principen, medan den sistnämnda principen hade varit gällande tidigare). I vissa länder räknas även döttrarna som adeliga (men inte deras efterkommande med icke adeliga fäder), i andra räknas döttrarna inte som adeliga.