NULL Skriv ut sidan - Silver-Jan

Anbytarforum

Titel: Silver-Jan
Skrivet av: Rolf Liljhammar skrivet 2009-12-14, 06:18
Hej Björn!!!
Jag tar det inte alls som ett påhopp.
Sådana här saker skall man kunna diskutera utan att ta det personligt.
Du sitter tydligen inne med uppgifter som inte förefaller vara så allmänt kända.
Jag är mer än intresserad.
Ett litet tillrättaläggande: det är Edward Matz som på påstår, eller riktigare, framför, att
L-M sannolikt inte var skrivkunnig, vilket vänder upponer på myten om att han själv skule ha
skrivit sin biografi.
Det går många myter om L-M, t ex att folket kring Arboga ville ha honom som riksdagsman, m.m.
Som satt under förmyndare, var han ju inte ens valbar.
Likaså myten att han var välkänd på orten.
En titt i DoB-boken över Arboga visar att hans dödsnotering förefaller inklämd bland övrigas,
varför man kan anta att prästen glömt honom en tid, och först senare, inser att ... förre livstidsfången Lars Larsson Molin... också, trots allt, borde införas.
Bland myterna hör också att han för en tid verkade som gårdfarihandlare i trakten.
I min morfars gård fanns fortfarande Lasse-Maja-borsten bevarad till 60-talet då den försvann
vid det ovan nämnda boskiftet.
Borsten skulle vara inköpt av en förfader till mig av L-M personligen.
- F-n tro't, sa Rellingen', men sådana gamla skrönor KAN ibland stämma, - vilket vi aldrig kommer
att få veta.
Alldeles okunnig tror jag inte att jag är, men man vet aldrig om de uppgifter man fått från hur
trovärdiga källor som helst ändå stämmer.
Det skulle vara intressant att få veta vem den riktige författaren till L-M:s självbiografi är
och av vem, o varför manuskriptet ändrades,
 
MvH
 
RolfL