NULL Skriv ut sidan - Silver-Jan

Anbytarforum

Titel: Silver-Jan
Skrivet av: Björn Engholm skrivet 2009-12-13, 14:08
Tack för dina kommentarer Rolf L!
Skall nu kommentera dem. Nja, du verkar också leva i fablernas värld. Lasse-Majas färdighet är kontrollerad efter fängelsetiden och han ägde ingen skriv eller läsförståelse enligt sådan saklig källa. Sån forskning översteg en journalists tankeförmåga. Den som skriver för att avlägga en artikel inom en på förhand bestämd tid, eller något åt det hållet, sätter alltid sin egen diktning främst i stället. Journalismen tilldrar sig alltid i fablernas värld, mer eller mindre. Den förenklar och tillrättalägger, tydliggör säger fabulisten själv. Edward Matz är en mycket bra skribent, men han tillhör likväl denna kår som ser som sin uppgift, att skriva om allt de inget vet, för att tala om för oss som kanske vet mer. Kändisar och journalister har idag som bokskrivare blivit experter på forskares områden och snart över allas huvuden. Själv skriver jag för att poängtera att det kritiska tänkandet inte får eroderas ytterligare, så som det gör numera. Här gällde det ju Silver-Jan och inget annat. Jag gick lite för långt eftersom jag tar upp bokens författare. Men, nu kommenterar jag dig. Du skrev: ... som sannolikt ingen medfånge eller annan författare rimligen kunde ha, så att vissa delar är L-M:s Du försvarar fabellogiken och därmed avslöjar du din okunnighet och det otillbörliga att uttala dig om den saken som sådan. Du vet egentligen inget om det, det gjorde inte Edvard Matz heller, ändå tyckte journalisten att han skulle in och tala om för oss andra hur det egentligen är.  
 
Jag vet vem som skrev boken om Lassemaja och jag vet vem som ändrade i manuskriptet och varför. Därför anser jag mig behöva be tyckarna tänka sig för lite mera innan de radar upp vidare fabler och det de egentligen inte vet. Det är ändå bra att du funderar kring detta du skrev så ta inte det här som något påhopp är du snäll. Att vi som forskar måste skriva böcker i allt är väl inte heller rätt, men diskussionen bör ju lyftas. Jag menar alltså att Silver-Jan i denna litteratur inte kan ses som en källanvisning över huvud taget.