NULL Skriv ut sidan - Lasse-Maja (Lars Molin, 1785-1845)

Anbytarforum

Titel: Lasse-Maja (Lars Molin, 1785-1845)
Skrivet av: Björn Engholm skrivet 2009-12-09, 18:41
Hej Eivor!
Har jag någonstans skrivit att han inte funnits? Du låter tankarna fara som om så skulle vara. Precis så som de som läser om honom gör åt andra håll, allt behöver ifrågasättas med tanke på vilken sanningen som väger tyngst. Även sker detta med vad som står i domböcker. Så jag motsätter mig din tolkning ...så vet man vad som är sant och inte. eftersom någon tolkningssanning inte är så lätt vunnen som du låter spegla det. Det är precis likadant med journalisten Edvard Matz slutledningar från samma källor. De är gjorda för att vinna en säljande story och han har missat de rätta tolkningarna.  
 
Inte minst i fallet Marstrand råder enormt mycket missuppfattningar om Lars Larsson, även kallad Molin och Lassemaja. Vidare görs mycket fel när det gäller citeringar om hans släkt. Det är oktitiska felalstrande tolkningar som ställer till det för lite mer nogrannt arbetande forskare. Med dessa ord avslutar jag min skrivning om den s.k. Lassemaja på detta forum.
Tack ändå för din replik Eivor, det gjorde ju att jag fick möjlighet att besvara med vad jag anser.