NULL Skriv ut sidan - Widmark, Richard (1914-2008)

Anbytarforum

Titel: Widmark, Richard (1914-2008)
Skrivet av: Bo Lindwall skrivet 2000-03-05, 23:16
Tack Yngve Aronsson för hänvisningen till övriga släkter. Det hade jag missat. Här finns ju en del påståenden om Richard Widmarks härstamning som tyvärr inte alls överensstämmer med fakta.
I ett inlägg från Christer Gunn 6/4 1999 hävdas att Richard Widmarks far bodde i Haverö och därifrån utvandrade till Amerika, genom födelsebeviset vet vi att fadern Carl Henry Widmark var född i South Dakota, en bra bit från Haverö.
Yngve Aronsson berättar i ett inlägg från 19/5 1999 att enligt Jonas Norrbys Skattehemman och bondesläkter i Ytterhogdal ca 1600-1940 hette Richard Widmarks far Per August Widmark född i Ytterhogdal 1886. Han fick Richard med en indianska sägs det. En häpnadsväckande uppgift som uppenbarligen är helt påhittad och dessutom lätt att motbevisa.
Enligt ett inlägg från Karin Öhgren från 5/11 1999 skulle Richard Widmark vid unga år kommit som fosterson till en familj Widmark, men det gäller som visas ovan fadern Carl Henry Widmark.
Överhuvud taget verkar det i svenska Widmarksfamiljer ha odlats en myt om släktskap med Richard. När min bok om svensk-amerikaner var aktuell blev jag uppringd av två olika släktforskare som hade faderskandidater till Richard, den ene född i Närke och den andre någonstans i Norrland. Ingen av dessa var dock identisk med Richards far Carl Henry Widmark, född i South Dakota.