NULL Skriv ut sidan - Ragnar, Per (f. 1941)

Anbytarforum

Titel: Ragnar, Per (f. 1941)
Skrivet av: Kristina Gunnarsdotter skrivet 2015-10-07, 14:57
Per-Olov
 
Några kommentarer:
 
Din första fråga var ”Finns det någon som kan verifiera att föräldrarna till Anders Trulsson är:  
Lars Trulsson ... och Anna Trulsson (född Andersdotter)?”
 
Redan här ser man att något är fel. Varifrån kommer uppgiften om Lars Trulsson? En Anders Trulssons far borde heta Truls, det framgår ju av namnet. Spekulationen om Anders föräldrar förstår jag inte. Ett patronymikon byter man inte bort (om det inte uppdagas att man har en annan far). T ex kallas ju Truls för Andersson Winberg.
 
Av samma skäl skulle en kvinna på denna tid aldrig kallas Trulsson. Hon var varken en son eller barn till en Truls. Både Anna och Kerstin var döttrar till en Anders och hette Andersdotter, hela livet, gifta eller ej. Det är inkorrekt att benämna kvinnor efter sina män. Du får sluta att kalla Anna och Kerstin Andersdöttrar för Trulsson och Botil Olofsdotter för Winberg! Och var ser du att Elsa Hansdotter kallas för Skepp? Det är bara amerikaner som håller på så.
 
Uppgifter i husförhörslängder om födelsetid och plats ska alltid tas med en stor portion salt. Rätta uppgifter får man (förhoppningsvis) genom att följa personer steg för steg bakåt, inte ta genvägen direkt till en födelsebok. Traditionell släktforskning med andra ord. I detta fall var spårningen rätt lätt, om än lite tidsödande.
 
Att de flesta hfl har samma uppgifter (i detta fall född i Ramdala) gör inte uppgiften mer rätt. Prästerna skrev ju av uppgifterna från föregående längd och var det fel i den följde den felaktiga uppgiften med.
 
Du skrev ” En av dom minst 5 Anders Trulsson födda runt 1800-talet, vilket förvirrade spårningen till rätt Anders Trulsson.” Jag skulle vilja påstå att spårningen förvirrades av att man inte tillämpat vedertagen forskningsmetod.
 
Avslutningsvis: jag trodde att jag hjälpte dig med dina anor. Att forska på ”kändisars” anor är inget jag vill lägga tid på. Det får de göra själva.  
 
PS Truls och Anders liv - inte Truls's och Anders's! Det är inte svenska. Inte Botill's heller.
PPS Orten heter Spandelstorp