NULL Skriv ut sidan - Järegård, Ernst-Hugo (1928-1998)

Anbytarforum

Titel: Järegård, Ernst-Hugo (1928-1998)
Skrivet av: Calle Rockbck skrivet 2001-10-13, 14:57
Hej! Jag är journalist och det var jag som bestämde mig för att forska i Ernst-Hugos släkt. Detta var under 80-talet och jag fick OK av Ernst-Hugo själv. Det blev ett gediget jobb. Till slut lyckades jag t o m leta upp var det lilla torpet låg som Anna Eskilsdotter dränkte sitt barn i en skurhink. Jag tog t o m med mig Ernst-Hugo till platsen ute i skogen, för nu var det skog som växte där. Hela avrättningsdomen hittade jag efter månaders letande på landsarkivet i Lund. EH upplevde det hela mycket spännande. Jag lyckades också efter mycken möda hitta EH ökända farfar som han faktiskt inte hade en aning om. Hela meterialet publicerades i olika omgångar i Kvällsposten, tex historien om Anna Eskilsdotter i Helgextra den 4 maj 1989. Under det här året när jag jobbade med materialet kom jag mycket nära EH. Vi blev mycket goda vänner och ringde varandra flera gånger i veckan ända tills hans död i september 1998. Det hände också att vi sammanstrålade familjevis. Vad jag inte vet om EH är inte värt att veta. Tyvärr finns han inte längre bland oss.