NULL Skriv ut sidan - Järegård, Ernst-Hugo (1928-1998)

Anbytarforum

Titel: Järegård, Ernst-Hugo (1928-1998)
Skrivet av: Rune Eriksson skrivet 2000-11-25, 17:27
Hej!

Jag har en del kompletteringar till Ernst Hugo Järegårds antavla:

1. Kristian Veberg (ana nr 46); Vi inom hans släkt stavar hans förnamn med Chfristian. Så skrev han själv enligt handlingar, som finns i släktarkivet.

2. Christian Veberg var föddes i Fågelsång, Smedstorps sn - ej i Fagersånghuset.

3. Christian Veberg dog den 9 november 1839 i Ljunglyckorna, S:t Olofs sn.

4. Christian Veberg var gift tre gånger och Ernst Hugo Järegårds gren kommer från Christians andra äktenskap (Elna Håkansdotter, som var född i Svinaberga, Södra Mellby sn).
(Jag härstammar från hans tredje äktenskap, som var med Kerstin Nilsdotter, född i Kverrestad).

5. Ola Veberg kallade sig Olof Veberg enligt handlingar, som finns i släkten.

6. Olof Veberg föddes i Tolånga sn 7 augusti 1745 enligt handlingar, som vi har i släktarkivet. Han var skomakare i Smedstorp och flyttade 1772 till S:t Olofs sn, där han köpte Ljunglyckorna, som hade en areal på ca 180 tunnland. Från början var gården ett s k kronorusthållshemman, men friköptes senare av Olof.

7. Jag har uppgifter om Olof Vebergs anor ytterligare fyra generationer bakåt i tiden. Tyvärr har jag två olika alternativ till föräldrar, som jag inte haft tid att kontrollera. Mikrofilmerna för Tolånga sn är mycket svårlästa. Jag avser undersöka huruvida oreginalböckerna finns tillgängliga och se om de är mera lättlästa. Jag kan dock inte göra det i år. Jag återkommer i början av nästa år.

Hälsningar

Rune Eriksson