NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 februari, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 februari, 2007
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2003-10-03, 20:27
hej Inge!
 
Tyvärr måste jag meddela dig att du har felaktiga uppgifter på ana 1496 Bengt Gudmundssons fader. Denne BG kan omöjligen vara son av fogden Gudmund Gudmundsson på Strömhult och sedan i Arnhult (2992). Jämför kronologin - Gudmund Gudmundsson kan inte ha en sonson Gudmund Bengtsson född redan ca 1615 eller däromkring! Den sergeant Bengt Gudmundsson som nämns har istället sina rötter i Klasnatorp, Slätthög socken vad jag erfarit i Allbo dombok.  Detta har jag även påtalat för Wennerholm men utan resultat. Han vill gärna se en koppling av släkten Wennerholm rent agnatiskt ifrån fogden på Strömhult och via den in på den fiktiva medeltida trekorsätten, och Bockstensmannen mm mm.  
Likaså är den Gudmund Gudmundsson som nämns i Allbo härads dombok 1625 den 5 november ej densamme som i Strömhult-Arnhult utan en namne GG som bodde i Höreshult (nu Hörshult i Ör sn). Uppgifterna misstänker jag att du alla fått ifrån Owe Wennerholm och han har en hel del fel i sin forskning. Vad som du övrigt kan ha fått ifrån honom ovan vet jag ej men då han tyvärr har både fakta och många rena gissningar i sina antaganden måste jag ställa mig personligen tvivelaktig till uppgifterna och anleden du presenterar ovan. Hoppas du har förståelse för detta.  
 
mvh Niclas Rosenbalck