NULL Skriv ut sidan - Asther, Nils (1897-1981)

Anbytarforum

Titel: Asther, Nils (1897-1981)
Skrivet av: Andreas Norlén skrivet 2015-08-13, 11:28
I hams memoarer står det:  
Min entré i livet var en tragedi. Enligt kyrkoboken föddes jag den 17 januari 1897, i kville församling i Köpenhamn.
 
Kville är väl i Göteborgstrakten? Finns det även ett Kville i Köpenhamn?
 
Min entré i livet var en tragedi. Enligt kyrkoboken föddes jag den 17 januari 1897, i kville församling i Köpenhamn. Föräldrarna meddelas de är okända. Vilka de var har jag heller aldrig lyckats ta reda på. Med klappande hjärta och kalla händer har jag hela mitt liv förgäves sökt efter dem. I mardrömmar har jag sett dem, men bara ryggtavlorna. De har flytt från mig. Jag har sprungit efter dem och ropat men de har aldrig stannat. Det föreföll som om de fruktade och avskydde mig. Ofta har jag vaknat badande i svett. Denna mardröm har även upprepats på äldre dagar. Endast döden tycks kunna befria mig från den.  
 
I början av 1920-talet då jag redan var en känd filmskådespelare, lyckades jag spåra upp en gammal gumma, som arbetat som piga på barnhemmet där min biologiska mor lämnat mig. Gumman var säkert över 80 år och åderförkalkad. Hon bodde i utkanten av Köpenhamn och talade en nästan obegriplig danska.
Jag begrep att hon trodde jag var far till en liten gosse, som en ung kvinna nyss lämnat in på barnhemmet för att han skulle adopteras bort eller försvinna ur tiden.  
Gumman grälade för att jag varit så hjärtlös och lämnat både barn och moder på det viset. Jag borde skämmas. Barnhemsföreståndarinnan var ju en ökänd änglamakerska. Det fanns gott om sådana i Köpenhamn på den tiden. Mot betalning skötte de om så att oönskade barn bara försvann. Hur många gånger har jag inte önskat att jag bara försvunnit och sluppit mitt ångestfyllda, vedervärdiga liv.