NULL Skriv ut sidan - Taube, Evert (1890-1976)

Anbytarforum

Titel: Taube, Evert (1890-1976)
Skrivet av: Ingemar Simonsson skrivet 2012-03-04, 22:40
Först ang Taube och Stubelius. Eftersom båda finns i mina anor har jag kollat och inte funnit något samband vare sig på Julia Jakobsdotters sida än någon annanstans.  
Nu till Värmlandsanorna. 1792 flyttade två kamrater från Sillerud till Strömstad. En hette Petter Ersson och var son till Erik Olsson och Anna Persdotter. Väl framme började de jobba på Bränneriet som drängar och samtidigt bytte de efternamn. Det blev Håkan Wulcan och Petter Elgh. Efter några år dyker Petters bröder Olof och Erik upp. Båda byter namn till Elgh.  
Jag har försökt att gräva vidare när det gäller Erik och Anna men det har gått dåligt. Säkert är att dom fick en dotter, Maria, 1759 och gifte sig den 24/4 1760. Övriga barn blev Karin född -62, Petter -65, Margaretha -67, olof -72 och Erik -76. Enl Hfh-böckerna är Erik född 1737 och Anna 1731
Vid gifemålet uppgavs dom komma från Mölntegen i Sillerud. Möjligtvis kan jag ha hittat deras föräldrar. Enl. födelseböckerna i Sillerud föddes en Erik den 27/2 1736 i Sillebotten? Föräldrar var Oluf Larsson och Anna Ersdotter. Anna kan vara född 2 /10 1730 i Sillerud och hennes föräldrar är i så fall Erik As...sson och Marit Jonsdotter. Jag har letat i angränsande socknar och årtalen runt ikring och dessa data är de enda som stämmer någorlunda. Tacksam för hjälp och koll..