NULL Skriv ut sidan - Taube, Evert (1890-1976)

Anbytarforum

Titel: Taube, Evert (1890-1976)
Skrivet av: Ingrid Bergström skrivet 2003-06-09, 23:01
Jag började läsa Evert Taube: De fyra vindarnas gata (1956). Inledningen är att författaren i flygplanet på väg till Paris träffar en fransk professor vid ett genealogiskt institut. Professorn berättar: "Under min förra resa besökte jag … en skogig trakt med järnbruk i Värmland. Där fick jag i uppdrag av en herr Elgh att utreda hans sydländska påbrå. Jag känner mig i mycket som en fransman, sade han, eller en belgare. Det var mycket enkelt! Elgh är en försvenskning av det vallonska familjenamnet Lelan, som i sin tur är appellativ form av l´elan, älgen. Herr Elg blev mycket glad när jag introducerade honom hos familjen Lelan i Liége."
Då utbrister Taube: "Min mormor hette Elgh!"
Några sidor senare befinner sig Taube i rummet där Ludvig den fjortonde föddes. Professorn är redan där, och säger sig nu ha forskat på Taubes fädernesläkt. Mot en avgift till institutet kan han berätta hur han härstammar från den franske konungen. Evert Taube svarar då: "Min käre mästare, … , ännu har jag inte betalt er kollega Jäderholm som upprättat min stamtavla, den som börjar med Karl den store och inkluderar Den Heliga Birgitta. I den utredningen är Ludvig den fjortonde nästan en bisak!" Professorn vill då gå ut på terassen och ge fan i hela världen härkomst.