NULL Skriv ut sidan - Sundell-Linné, Stina (1902-1993)

Anbytarforum

Titel: Sundell-Linné, Stina (1902-1993)
Skrivet av: Christina Martini skrivet 2002-10-26, 12:32
TACK!
alla ni som svarat på min fråga om Stina.
 
Hennes far Lars Johan Sundell är min morfars farbror. Johan hade 6 syskon, vilka jag har forskat på och fått uppgifter om, medan Lars varit svårare att spåra.
Modern Gerda Matilda var för mig helt okänd,både till namn och ursprung.
 
Till Dig Torgny, kan jag bara berätta vad jag i stort sett läst i en tidningsartikel från 1982 och fått berättas för mig  av släktingar.
Stina var pianist och professor. Hon startade sin bana i Wien 1929 som solist och framträdde första ggn. i Stockholms konsertförening samma år. Efter 23 säsonger fick hon ge upp sin karriär pga. en armskada.
Efter det  undervisade hon vid Musikaliska högskolan.
1982 fick hon Årets Svenska grammofonpris (hon var då 80 år). Trots att läkare varnade henne för att spela piano igen kunde hon inte låta bli. Radion hade tjatat på henne att spela in en skiva för att dokumentera Stinas generations pianister. Det gick över förväntan och hon upptäckte att tekniken kom tillbaka. Det ledde till att hon gjorde ett dubbelalbum .
Jag kan inte säga att hon var en kändis, men har sökt fakta om hennes inspelningar och framträdanden via nätet men har inte hittat något.Därför skrev jag en efterlysning under kändisar!och det gav ju resultat.
Till Dig Hans Kagebäck vill jag fråga om Du har lust att ta kontakt med mig och berätta vad Du vet om Stina och hennes liv. Skulle bli mycket glad.
 
Tack igen alla som svarat!
MVH Christina