NULL Skriv ut sidan - Stevens, Cat (f. 1948)

Anbytarforum

Titel: Stevens, Cat (f. 1948)
Skrivet av: Bo Lindwall skrivet 2011-05-22, 11:24
Jöns Hemmingsson i Näs och hans syskon nämns ofta i domböckerna där både kopplingen till fadern Hemming Svensson och till de olika syskonen framgår. Det var före datorns tid som jag skrev av domböckerna för Kinda härad så jag har det på papper någonstans. Nu finns dock Kindas renoverade domböcker före 1700 hos AD-online, betydligt mer lättlästa än de, pga dåtidens fototeknik, delvis oläsliga mikrofilmerna av originalböckerna. Upplagt för en ny genomgång alltså, men det har jag inte hunnit med ännu. På datorn har jag bara skrivit om Jöns Hemmingsson: Jöns Hemmingsson i Näs besvärar sig över skattegården i Mjölsefall, hans broder Knut till honom och hans broder Sven, vardera för 18 dr Kmt pantsatt. [dombok 1674 18/9]. Jöns hade under äktenskapet med Kerstin Fröstensdotter inlöst hemmanet Näs enligt fastebrev 1650 17/5. 1698 29/1 sålde han och hustrun halva hemmanet till hennes släkting Anders Karlsson i Idebo men deras söner Frösten och Bengt överklagade och fick köpet hävt vid tinget 1699 8/2.  
Här framgår alltså att Jöns är bror till Sven Hemmingsson och denne Sven försonades vid tinget 1669 15/6 med sin styvmoder Karin Ingevaldsdotter, Hemming Svenssons andra hustru.  
Jöns Hemmingssons helsyskon var: Knut Hemmingsson (d 1702), bonde i Breddarp och sist torpare i Romshjälmen, V Eneby sn; Per Hemmingsson, bonde i Kottebo och Grönede; Harald Hemmingsson, gymnasist i Linköping 1642; Sara Hemmingdotter (d 1727) gift med Erik Persson i Örsebo; och Sven Hemmingsson (d 1699) i Yxefall. Halvsyskon, i Hemming Svenssons andra gifte, var: Kerstin Hemmingsdotter (1644-1706) gift med gästgivaren Samuel Larsson i Fröåsa, och Johan Hemmingsson (f 1658).