NULL Skriv ut sidan - Presley, Elvis (1935-1977)

Anbytarforum

Titel: Presley, Elvis (1935-1977)
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2003-11-04, 22:53
Hej Lars!  
 
Elvis Presley är ju en oerhört intressant person, och definitivt en av 1900-talets giganter inom rock- och popmusiken, ja, inom populärmusiken överhuvudtaget. Det var intressant att få reda på lite om hans härstamning. Men vissa upplysningar ovan verkar lite motsägelsefulla. Jag tycker att vissa partier liksom inte riktigt hänger ihop. Jag exemplifierar här med några citat från inläggen ovan:
   
Barn: Dunnan Presley 1780-1855  
Dunnan gifte sig med Martha Jane Wesson vid Fulton, Mississippi i stadsdelen Itawamba County 1861.
 
 - ?? Här är det något som inte stämmer. Han kan knappast ha gift sig 1861, 81 år gammal och dessutom död sedan 6 år.....
 
Dunnan och Jane hade två döttrar, Rosalinda och Rosella. En av dessa blev Elvis mors mormor.  
Elvis rötter fortsätter genom Rosella?s son Jessie Presley (1896-1973), Elvis farfar.
 
 - Hur kan Elvis farfar ha varit son till samme Elvis mors mormor? - det går bara inte ihop. Jag misstänker att det kan röra sig om någon sorts översättningfel. farfar och morfar heter ju samma sak (grandfather) på engelska/amerikanska. Här är ju dessutom mormor inblandad, vilket kanske kan bero på en felöversättning av ordet great grandmother, som ju kan betyda modern till såväl farfar, farmor, morfar som mormor.
 
 - Jessie, förresten? Hette han verkligen så? Är inte Jessie ett flicknamn? (är dock ej säker. rätta mig om jag har fel!) Är det inte troligare att han hette Jesse, som Elvis tvillingbror?
 
White Mansell var Elvis fars farfar
Doll Mansell. Gladys Presley?s moder och Elvis mormor
 
 - Samma sak här som ovan. Elvis mormor kan knappast ha varit dotter till Elvis fars farfar. Sannolikt beror det på samma sorts översättningsfel som jag misstänker ovan. Den som har översatt, verkar ha översatt endast ordmässigt (och dessutom slarvigt), inte innehållsmässigt.
 
Men bortsett från dessa bagatellartade fel och mystifikationer stod det naturligtvis också mycket intressant i inläggen. Dessutom var det intressant att läsa att Elvis far Vernon också hette Elvis. Det visste jag faktiskt inte tidigare.
 
mvh
Carl-Fredrik Hanzon