NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 april, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 april, 2014
Skrivet av: Jan Appelquist skrivet 2014-04-22, 17:32
Detta stämmer väl med vad jag hittat. Kan lägga till följande.
 
Carl Nilssons och Sofia Charlotta Hagmans son Ernst Hjalmar dör 1883-08-06 i Göteborg domkyrkofs av hjärnhinneinflammation (F:8, bild 150).
 
Ulrika Magnusdotters födelseuppgift stämmer inte. I födelseboken finns hon 1797-01-15 som född i Hålan, Skredsvik. Pappan är Magnus Johansson och mamman är Kristina Svensdotter. Kristina Svensdotter finns även med som svärmoder när Ulrika är gift med Nils Jonsson. (Hfl 1824-30 Foss AI:5, p 13.)
 
Att Sofia Charlotta Hagman är dotter till Emanuel Hagman ser jag också som troligt. Mamman Anna Kristina Paulsson anges som sjömanshustru när Sofia Charlotta föds 1837 och gifter sig med Emanuel Hagman först 1841. Då är Anna Kristina änka. Anna Kristina får även dottern Johanna Karolina 1840 som utomäktenskaplig och gift. Första mannen har jag identifierat till sjömannen Anders Paulsson född 1807 (Hfl 1829-34 Göteborg (Karl Johan) AI:2, p 281.). Det kan innebära att Anna Kristina inte heter Paulsson som ogift. Frågan är också när var hur Anders Paulsson avlider. Och givetvis - var är Anna Kristina född.
 
Anna Kristina och Emanuel Hagman får tre barn i äktenskapet samt Emanuel har ytterligare sex barn i ett föregående äktenskap.