NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 april, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 april, 2014
Skrivet av: Daniel Stefansson skrivet 2014-04-20, 11:28
Hej!
 
Håller med om att vi bör försöka utreda Carl Nilssons hustru mer. Glömde ta med i mitt förra inlägg att Adele Nilsson kanske var styvmor, och inte mor till Charles Harry.
 
Nu tror jag mig hittat information som kan ta oss ett steg närmare svaret på Carl E. Nilssons ursprung i Sverige.  
Jag gjorde en sökning på dottern, Melba Nilsson, på familysearch söktjänst, och fick upp några intressanta resultat från Ellis Islands arkiv New York, Passenger Arrival Lists (Ellis Island), 1892-1924. Loggade därefter in på https://www.ellisisland.org/ (https://www.ellisisland.org/) och gjorde samma sökning där, med 2-3 bra resultat. Efter koll i Original Ship Manifest kunde jag konstatera att det var rätt familj.
 
1905-05-23 anländer familjen till Ellis Island, med båten Noordam, från franska hamnen Boulogne-sur-Mer. Deras Last Recidence i Frankrike var huvudstaden Paris.
 
Rad 3: Carl Nilsson. 38yrs. Married. Occupation: Artist. Nationality: Swedish. Race: Scandinavian
Rad 4: Mrs Adèle Nilsson. 37yrs. Married. Nationality: Swedish. Race: Scandinavian
Rad 5: Harry Nilsson. 10yrs. Nationality: U.S. born.
Rad 6: Melba Milsson. 5yrs. Nationality: U.S. born.
 
Slutdestination anges som New York. De är inte på väg till någon vän eller släkting i U.S. Carl och Adele har varit i New York förut, åren 1894-1902.  
Det brukar finnas två sidor med uppgifter på Ellis Island, men i detta fall bara en.
 
1907-08-19 anländer familjen till Ellis Island, med båten Saint Louis, från engelska Southampton. Deras Last Place of Residence var Cape Town i Sydafrika,
men när jag försöker öppna manifestet, är det fel bild som dyker upp. De finns inte heller med i bilderna närmast, alltså är det fel bild som länkas till.
 
1910-11-02 anländer familjen till Ellis Island, med båten Acre, från Pará i norra Brasilien. Här finns mycket intressanta uppgifter om familjen!
 
Sid 1.
Rad 11: Nilsson, Adèle (Mother). 40 yrs. Occupation: Theatrical. Nationality: German.
Rad 12: Nilsson, Melba (Dau). 11 yrs. Occupation: Theatrical. Nationality: American.
Rad 13: Nilsson, Harry (Son). 16 yrs. Occupation: Theatrical. Nationality: American.
Rad 14: Kelley, Steve. 19 yrs.  
Rad 15: Nilsson, Carl (Father). 42 yrs. Occupation: Theatrical. Nationality: Sweden.
Slutdestination är New York. De är inte på väg till släkt eller vänner.
 
Sida 2. (Sammanfattning)
Biljetten betalades av Juca Carvallo. Adèle och Carl har bott i New York 17 år.  
Adéle beskrivs som 5 feet, 5 inches height. Brunhårig o. brunögd. Född i Sommorden(?) Germany.
Carl beskrivs som 5 feet, 7 1/2 inches height. Rödhårig o. blåögd. Född i Gothenburg, Sweden
 
Om informationen ovan stämmer, skulle Carl kunna vara född i Göteborg (eller däromkring i Bohuslän) i slutet av 1860-talet.  
Kanske kan man få fler bra träffar i Ellis Island, om man söker på alternativa stavningar av Nilsson?  
 
Hälsningar // Daniel