NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 april, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 april, 2014
Skrivet av: Daniel Stefansson skrivet 2014-04-16, 21:27
Hej!
 
Tack Elisabeth för boktipset, på Google books. Jag har kunnat läsa vissa utdrag ur boken (resten får man betala för). Mycket intressant information om Harrys familjeförhållanden, mm.  
 Längst bak i boken finns det ett register upprättat, och där på sida 340 finns en Nilsson, Carl E (grandfather), omnämnd på sida 63 i boken.
 
Där kan man bl.a. läsa följande: “In keeping with the family circus theme, the title Aerial Ballet was decided upon early in the process. Interestingly, the California courts hold records of a Carl E. Nilsson who patented an “aerial ballet machine” in 1896, designed to be “capable of supporting ballet dancers in mid-air, and may be conveniently and easily manipulated, so as to give the aerial dancers the appearance of floating in the air”.  
 
Carl E. Nilsson nämns här (och i många andra biografiska texter) som Harry Nilssons farfar, och inte farfars far.  
På sid 4 i boken nämns dock det rätta familjeförhållandet:
Harry learned the romatical legend of his paternal great-grandparents and their acrobatic troupe, Nilsson's Aerial Ballet
 
Tror jag har funnit samma familj i census 1930, som jag tidigare fann i census 1905. Familjen har här efternamnet Nielson, som Elisabeth nämner i inlägget ovan.
Det är mycket som stämmer; hustruns namn, makarnas ungefärliga födelseår och födelseland.  
Dottern är född omkring 1899-1900, förnamnet är dock ganska förändrat.
 
Census 1930:  
Brooklyn (Districts 0251-0500), Kings, New York.
 
Head:  Carl Neilson  M 63y Sweden    
Wife:  Adele Neilson  F 63y Germany    
Daughter:  Melba Anderson  F 30y  New York    
Son-in-law:  Ernest Anderson  M 40y  Scotland  
 
Carls Immigration Year anges som 1894 (om det stämmer?) Jag kan tyvärr inte se hans Yrke (saknar abonnemang).
 
Om det är rätt Carl Emanuel Nilsson bör han, utifrån census 1905 och 1930, vara född kring 1866-67.  
Det skulle också kunna stämma bra med eventuella dödsåret 1931, i Elisabeths inlägg.