NULL Skriv ut sidan - Lofgren, Nils (f. 1951)

Anbytarforum

Titel: Lofgren, Nils (f. 1951)
Skrivet av: Eva Leksell skrivet 2004-09-01, 20:47
Plockat och sammanställt ur Expressen 4/7 och 10/7 1983 och 25/5, 6/6 och 26/11 1985:

Nils Lofgrens fullständiga namn är Nils Hilmer Lofgren. Hans far Nils Adolf var född i Värmland (två olika uppgifter: i Lövstaholm eller Norra Mossen). Denne Nils Adolf utvandrade som barn tillsammans med sina föräldrar till USA 1925.

Nils Lofgren besökte Sverige i juli 1983. På en släktträff i Ekshärads hembygdsgård fick han träffa ett sextital kusiner och andra anhöriga som han knappt kände till existensen av. Enligt artikeln 10/7 1983 sade han: Jag önskar bara att farmor hade kunnat åka med från USA. Hon är 82, pratar engelska med en svensk accent, som är den värsta jag nånsin hört - och hon älskar sin familj. Det står också att Nils Lofgren besökte sina farföräldrars gamla gård, där hans far föddes och levde sina första fyra år.

Den 26 november 1985 sändes ett tv-program om Nils Lofgren, inspelat både i Sverige och USA. Producerat av Johan Forssblad, TV Karlstad.

Enligt uppgifter som jag inte minns var jag hittade ska Nils Lofgren vara född 21/6 1951 i Chicago.  

Det var en ny fråga om förre Dramatenchefen Lars Löfgrens eventuella släktskap med Nils Lofgren som gjorde att jag kollade (se Kändisars härstamning: Film / Teater: Löfgren, Lars).