NULL Skriv ut sidan - Antell, Love (f. 1980)

Anbytarforum

Titel: Antell, Love (f. 1980)
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 2015-11-24, 18:05
Adelswapen använder sig av Elgenstierna.  
 
Elgenstierna har stora förtjänster.  
 
Dock är verket ofta föråldrad när det gäller äldre tider för Baltikum, dvs medeltid. Nya rön har kommit och kommer. T ex om Uexkulls äldre historia. De tre släktgranarna-släkterna Uexkull kan numer bindas ihop. Åtminstone för 2 av 3; för Fickel och Felcks. Se tabell 2 för Metta Yxkull, g m Jacob Silfversparre. jag är ättling till Uexkûll. Denna släkt hette från början Bardewisch och än idag finns en ort i Niedersachen i Tyskland. Personen med detta namn är kända i tysk medeltid. Jag har inte sett att någon kopplat ihop den äldste kände anfadern i Livland med några anor i Tyskland. Jag är ättling till den förste omnämnde i Elgenstierna släkttavklan, Nikolaus von Uexk?ll. Denna släkt är och var en av de större adelsätterna i det gamla Baltikum. Namnet kommer av fästningen Uexk?ll som ligger i ön med samma namn i floden Daugava (D?na), inte långt från staden Riga. Ett fäste med en central roll i Livlands historia åren kring år 1200.  
 
https://www.adelsvapen.com/genealogi/Yxkull_nr_76
 
För Mettas dotter Chrsitina Maria Silfversparre, se tabell 3 i Chapelle,s anträd, se maj-Lens länk från Adelswapen (Elgenstierna).  
 
Mvh Björn